Forbyr SMS-lureri

Allerede 1. juni i fjor kom kravet om skriftlig fullmakt for endring av abonnementstype, men i det siste har flere kunder har klaget til både Post- og Teletilsynet og Forbrukerrådet om lokke-SMS og uhederlige vervemetoder.

Nå innfører Post- og Teletilsyne særlig strenge regler for bruk av SMS i vervekampanjer av kunder, slik at du og jeg skal slippe å være usikre på om det er produktinformasjon eller et abonnement med 1 års binding vi takker ja til.


Skjerper regelverk
Post- og Teletilsynet skjerper regelverket som regulerer hvilke typer skriftlig fullmakt som godkjennes og ikke.

Ved bruk av SMS som vervemetode skal både meldingen fra tilbyderen og bekreftelsen fra kunden oppbevares for eventuell dokumentasjonskontroll. Denne typen lagring må ifølge PT skje automatisk, og det holder dermed ikke at ansatte hos de forskjellige tilbyderne arkiverer eller etterlagrer ”godkjenninger”.

 

Det er også nødvendig at det fremgår av hvilket produkt som bestilles og hvor lang bindingstid som kan knyttes.

Uegnet
SMS er korte meldinger på bare 160 tegn, og er i utgangspunktet ikke et spesielt godt egnet medium for større mengder informasjon.

Ved bytte av teleoperatør er informasjon om pris, bindingstid og andre betingelser viktig å få med seg før man inngår en avtale. I mange tilfeller vil det være nødvendig å benytte seg av flere tekstmeldinger for å få med all nødvendig informasjon.

For at SMS skal godkjennes som bekreftelse på inngåelse av abonnement, krever Post- og Teletilsynet at det går frem hvilket produkt som er bestilt.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen