Forbyr bråkete frosk

I Storbritannia har de fått mer enn nok av Jamba-frosken som skriker på TV-skjermen i tide og utide. Over 300 sinte foreldre gikk til sak mot selskapet, som de hevdet drev med ulovlig reklame rettet mot barn. Saken endte med at den bråkete frosken ikke får lov til vise seg på TV før etter klokken ni om kvelden.

Lurer barn
Mange barn har latt seg friste til å laste ned ringetoner til mobiltelefonen etter å ha sett Crazy Frog slå seg løs i reklamene. Det de ikke var klar over er at det ikke er snakk om en engangskostnad, men at de samtidig melder seg på en ukentlig abonnentstjeneste som kjapt tømmer mobiltelefonen for penger.

The Advertising Standards Authority (ASA) konkluderte med at barn hadde blitt lurt av reklamen, og ufrivillig endt opp med høye telefonregninger.

Anker
Jamba mener på sin side at de ikke har gjort noe galt, og har anket saken. Selskapet påstår at reklamene ikke er rettet mot barn, og har lagt frem materiell som viser at målgruppen for ringetonene deres ligger mellom 18 og 29 år.

Advertising Standards Authority fnyser av denne påstanden.

- Kjennelsen sender en advarsel til hele bransjen om at reklame for ringetoner og andre mobilabonnementstjenester ikke må rettes til de under 16 år, sier toppsjefen i ASA, Cristopher Graham.

I løpet av en måned rakk Crazy Frog å reklamere for seg selv hele 40 000 ganger på britisk fjernsyn.

(Kilder: RevolutionMagazine, TimesOnline)

Kommentarer (12)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen