Nashville forbyr elsparkesykler inntil videre, men ett eller to selskaper kan få lisens til å starte opp igjen etter hvert. Her fra Oslo.
Nashville forbyr elsparkesykler inntil videre, men ett eller to selskaper kan få lisens til å starte opp igjen etter hvert. Her fra Oslo. (Foto: Vegar Jansen, Tek.no)

Amerikansk by forbyr elsparkesykler etter at mann krasjet og døde

Ordfører i Nashville David Briley har bestemt seg for å forby dagens utleieordning for elsparkesykler.

Det skjer etter at 26-årige Brady Gaulke døde etter å ha krasjet med en SUV i byen mens han kjørte elsparkesykkel. Etterforskningen viste at Gaulke hadde promille og var skyld i ulykken selv. 

Nashville-ordføreren sier at han ba byens advokater om å endre lovgivningen for å fjerne elsparkesyklene fra gatene i byen.

Får komme tilbake – i redusert antall 

Nye regler vil så kunne føre til at ett eller to selskaper får lov til å returnere med et mindre antall sparkesykler, samme fremgangsmåte San Francisco valgte etter at byen ble oversvømmet av utleiesparkesykler i fjor. 

Frem til i dag er det rundt sju selskaper som har operert i Nashville, med omtrent 4 000 sparkesykler, skriver Tennessean.

 

Ville forby i Sverige 

I slutten av mai døde også en 27 år gammel elsparkesyklist i den svenske byen Helsingborg. Mannen skal ha kommet i høy fart ned en bratt bakke og kollidert med en bil, men det er foreløpig uklart om noen kjørte på rødt lys. 

I etterkant av ulykken uttalte forsker Hans Cassepierre i den svenske Trafikstyrelsen at deres oppfatning var at elsparkesykler er et kjøretøy som ikke bør finnes i trafikken. 

Også i Paris var det en dødsulykke som involverte elsparkesykkel nylig. Der kolliderte sparkesyklisten med en lastebil. Den franske hovedstaden har blant annet innført en bot på 135 euro for å kjøre elsparkesyklene på fortauet. 

Ikke aktuelt med endringer i Norge 

I Oslo er det for tiden et stort antall selskaper som driver elsparkesykkelutleie: Tier og Voi var først ut, og siden har nye selskaper som Zvipp, Circ, Spark og Ryde kommet til.

Circ er en av de sist ankomne selskapene i Oslo. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Litt over en gang i døgnet kommer det inn sparkesykkelrelaterte skader hos skadelegevakten i Oslo, skrev NTB i begynnelsen av juni. 

VG skrev nylig om Gerd-Helene (70) som ble påkjørt av en elsparkesykkel og pådro seg lårhalsbrudd. Statssekretær Tommy Skjervold (FrP) i Samferdselsdepartementet sa i den forbindelse at det var uaktuelt med innstramminger i elsparkesykkelutleien. 

– Det er utrolig trist å høre om det som skjedde med Gerd-Helene, og det er selvfølgelig ikke hyggelig når slike ting skjer. Men nå er det slik at vi har en Veitrafikklov som sier hvordan trafikanter skal oppføre seg, og denne gjelder også for dem som kjører med sparkesykler. Jeg håper at de få som ikke bruker dem på en ordentlig måte, ikke ødelegger for de mange som ser gleden og nytten ved dem, sa Skjervold. 

Leder i Bymiljøetatens mobilitetsdivisjon, Rune Gjøs, anslo den gang at det var mellom 1000 og 1200 elsparkesykler ute i hovedstaden til enhver tid.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen