Netflix får sterk kritikk av Forbrukerrådet. (Bilde: Netflix)

Forbrukerrådet slakter Netflix

Tjenesten krever at du sier fra deg norske forbrukerrettigheter.

Onsdag morgen denne uken ble strømmingstjenesten Netflix lansert i Norge. For 79 kroner hver måned kan du strømme filmer og TV-serier til en rekke enheter, som nettbrettet, PC-en eller TV-en.

Selv om dette er spennende for norsk mediedistribusjon, retter Forbrukerrådet nå hard kritikk mot tjenesten. Etter at bloggeren Petter Reinholdtsen så nærmere på brukervilkårene, og Aftenposten plukket opp saken, omtaler Forbrukerrådet vilkårene som «helt hinsides».

Frasier deg all rett

Godt gjemt bak mengder med tekst i brukervilkårene, finner du blant annet følgende utdrag:

«DU SAMTYKKER I AT DU FRASIER DEG ENHVER RETT TIL RETTSLIGE SKRITT for å hevde eller forsvare rettighetene dine under denne kontrakten». Videre godtar du at tvister skal føres via en «NØYTRAL VOLDGIFTSMANN/MEKLER og IKKE en dommer eller jury»

Er du ikke enig, ber Netflix deg om å rett og slett holde deg milevis unna tjenesten:

«Hvis du ikke samtykker i disse vilkårene for bruk, må du ikke bruke Netflix-tjenesten, inkludert webområdet og brukergrensesnittet vårt», heter det i vilkårene.

Er nok ikke slemme

– Dette er klassisk for et amerikansk selskap som introduserer seg i Europa uten å tenke på at det er en helt annen rettstradisjon her, forteller Thomas Nordtvedt, fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet, til Aftenposten.

Selv om han kaller vilkårene «helt hinsides», er han ikke direkte bekymret:

– Jeg vil uansett berolige norske kunder som har sagt ja til disse vilkårene. Dette er såpass ekstremt at dersom dette hadde kommet til en norsk rettssal vil nok disse vilkårene avvises, sier han til avisen.

– Jeg tror ikke at Netflix gjør dette for å være slemme, men det er nok dårlig forberedelse, forteller han.

– Vi overholder reglene

Netflix ønsker ikke å kommentere hvorfor de velger å forme brukervilkårene slik, og om har planer om å tilpasse den norske versjonen:

– Vi overholder gjeldende regler og forskrifter, og vi er stolte av at vi har god kundeservice og en fleksibilitet som gjør det enkelt for brukere å avbryte abonnementet hvis de ikke er fornøyd med tjenesten, sier Joris Evers, global kommunikasjonsdirektør i Netflix sentralt, til Hardware.no

Les også: Derfor valgte Netflix norge »

(Kilde: Aftenposten)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen