(Bilde: CF-Wesenberg/kolonihaven.no/Forbrukerrådet)

Forbrukerrådet: – Krev fotobevis!

Påstår verkstedet at mobilen din er fuktskadet? Da bør du kreve skikkelig dokumentasjon.

Vi har skrevet om hvordan mange opplever å levere inn mobiltelefonen til reparasjon, bare for å få beskjed om at telefonen er fuktskadet

Det blir hevdet at produsentene/verkstedene ikke gjør nok for å dokumentere årsakssammenheng mellom fuktutslag på indikatorene og telefonens faktiske skade. Forbrukerrådets direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes, forteller til Amobil at hun kjenner godt til problemstillingen.

– For å kunne avvise en reklamasjon på grunn av fukt må selger vise til en troverdig sammenheng mellom feilen og fuktskaden. Hvor vanlig det er å avvise folk i butikken med fukt er vanskelig å si noe om, men vi kjenner til problemstillingen i klagesaksbehandlingen vår, sier Flønes.

Forlang bildedokumentasjon

Flønes har ingen statistikk over hva klagesakene handler om, og kan derfor ikke si noe om hvor mange klager som er relatert til mobiltelefoner.

– De fleste sakene vet vi av erfaring gjelder bil. Men mobiltelefoner er heller ikke ukjent klagetema. Totalt har vi i 2012 behandlet 5000 klagesaker hvorav tre av fire løses i Forbrukerrådet.

Den såkalte seksmånedersregelen i forbrukerkjøpslovens paragraf 18 innebærer i praksis at det er lettere å klage på feil og mangler de første seks månedene etter et kjøp, fordi selger må bevise at feilen ikke var der på kjøpstidspunktet. 

Flønes oppfordrer til å skaffe seg skikkelig dokumentasjon fra verkstedet hvis de nekter å reparere telefonen. 

– Folk bør få en skriftlig begrunnelse for at klagen er avvist. Forbrukertvistutvalget krever bildedokumentasjon. Det bør forbrukeren også gjøre, oppfordrer Flønes.

Pris må være avtalt

Verkstedet kan ikke kreve betalt for arbeidet med å dokumentere at det ikke er en mangel ved produktet, uten at dette er avtalt på forhånd.  

– Forbrukerkjøpsloven er klar på dette punktet. Det skal være avtalt skriftlig eller opplyst på annen måte som oppslag ved disken, sier Flønes.

Forbrukerrådet kan hjelpe deg

Når kan en forbruker forvente å få medhold i at noe er urimelige avtalevilkår (på folkemunne: det som står med liten skrift) i en standardavtale?

– Forbrukerrådet er ikke rett instans når det gjelder vurdering av hva som er urimelig avtalevilkår. Det er Forbrukerombudet som har den oppgaven, men for eksempel hvis du avtalte fra deg retten til å klage, eller at reklamasjonsfristen ble begrenset i forhold til loven, er det klart ulovlig, forteller Flønes.

Hun oppfordrer de som opplever feil på mobiltelefonen som ikke skyldes noe du selv har gjort med den, til å ta en kikk på hva Forbrukerrådet skriver om garantier og reklamasjoner på forbrukerrådet.no. Der finner du også hjelp til å klage som blant annet forslag til klagebrev.

– Finner du ikke svar på spørsmålet ditt så ta kontakt med oss på 03737 eller hjelp@forbrukerradet.no. Vi kan megle mellom deg og selger, og kommer dere ingen vei kan du gå til Forbrukertvistutvalget etter at saken er ferdig hos oss, avslutter Flønes.

Les også: Verkstedene svindler deg med fuktskade

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen