Forbrukerrådet: – Det er dramatisk

Stadig flere klager på innholdstjenester til mobilen.

Forbrukerrådet mottar klager på alt mulig som nordmenn ikke er fornøyd med. Hvert halvår offentliggjør de også hvilke saker vi klager mest på. Så langt i 2012 har de fleste klagene kommet i forbindelse med kjøp av bil. Dernest husleie og huskjøp.

Innholdstjenester til mobilen er derimot også høyt oppe på listene. Dette inkluderer ringetoner, avstemninger, kjøp du gjør via apper og annet som må betales via mobilregningen. I første halvår i år har Forbrukerrådet fått inn 864 klager og andre henvendelser som går på slike innholdstjenester.

– Det er en økning på 127 prosent og det er dramatisk. Det er verdt å huske på at det dreier seg om små beløp hver for seg, og derfor ikke er så enkle å oppdage. Men summert opp kan kostnaden bli betydelig, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Mens mobilklagene skyter til værs, har imidlertid henvendelser om PC-er gått kraftig ned. I første halvår i år fikk Forbrukerrådet inn 1511 PC-relaterte klager, og det er en nedgang på 39 prosent siden 2010.

Sjekk hvilke rettigheter du har når du har kjøpt en app

(Kilde: Pressemelding)

Kommentarer (8)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen