Forbrukerrådet med klageverktøy

"Klikk og klag"-veilederen til Forbrukerrådet er tenkt som en juridisk veileder for de som har hatt problemer med handel på Internett, og tar forbrukere igjennom alle de trinnene som eventuelt vil lede til en fullverdig klage via Forbrukerrådet. Men først og fremst skal den være hjelp til selvhjelp:

- Det har alltid vært mulig å klage på nettbutikker før, men med veilederen har det blitt mye enklere, sier Sveinung Nedregotten, informasjonsrådgiveren i Forbrukerrådet som har vært ansvarlig for utviklingen av systemet.

Vanskelig å begynne
Før veilederen kom på plass, måtte man ringe inn til Forbrukerrådet for å få informasjon om fremgangsmåten og skrittene som leder frem til en klage, men mange hadde problemer med i det hele tatt å komme forbi det første skrittet:

- Veilederen gir blant annet hjelp til å skrive det første brevet til motparten, som mange har vanskelig for å formulere, sier Nedregotten, og legger til at det for mange er praktisk at klageveilederen er døgnåpen.

Forbrukerrådet har allerde merket en nedgang i antallet telefonhenvendelser til sentralbordet, som er et godt tegn på at veilederen er i ferd med å virke etter hensikten: Å gi forbrukere effektiv selvhjelp til å hamle opp med nettbutikkene.

Forbrukerportalen hjelper
Forbrukerrådet har lansert veilereden på Forbrukerportalen, som ellers inneholder mange svar på vanlige spørsmål om juss og rettigheter i handelssammenheng, som kanskje er spesielt relevante for de som handler mye på nettet.

- Vi ser ofte i forumene på Hardware.no at det er mange spørsmål som går igjen, sier Nedregotten, som har notert seg at mange henviser til for eksempel lovdata, som inneholder rene lovtekster, men det finnes et bedre sted å henvende seg, mener informasjonsrådgiveren i Forbrukerrådet:

- På Forbrukerportalen har vi gått igjennom lovtekstene og gjort dem enklere å lese og forstå, og vi vil gjerne at flere leser disse.

Økende misnøye
Mye tyder på en økning i klager på nettbutikker her landet. Forbrukerrådet opplyser at det hittil i år har kommet inn 1000 henvendelser på kjøp av datautstyr - der mye er kjøpt på nettet - mot 2800 henvendelser i hele 2003. Men Nedregotten mener at mange av disse sakene aldri kommer så langt som til retten på grunn av den effektive veilederen - som foreløpig har rundt 4500 unike brukere i måneden (vel å merke dekker den andre områder i tillegg til netthandel).

"Klikk og klag"-veilederen er tilgjengelig døgnet rundt på denne adressen.

(Kilde: Forbrukerrådet)

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen