Forbrukerombudet refser NextGenTel

NextGenTel har fortsatt med det Forbrukerombudet kaller "villedende og lovstridig" markedsføring til tross for flere formaninger fra ombudet. Dette kommer frem i en kort melding som Forbrukerombudet postet på hjemmesidene sine i dag.

Det største problemet som Forbrukerombudet har med NextGenTel sin markedsføring er at de kun oppgir månedsprisen i reklamene sine. Det som ikke kommer med i disse reklamene, er at de fleste hastighetene ikke tilbys over hele landet og at prisene som oppgis krever to års bindingstid - noe som også er godt begravet på NextGenTels hjemmesider.

I tillegg til dette må kundene betale det Forbrukerombudet anser som et "betydelig" etableringsgebyr, som også glimrer med sitt fravær i selskapets reklamer.

Bredbåndsoperatøren som opererer med noen av de laveste prisene på høye hastigheter her i landet, har nå mottatt et brev fra ombudet datert den 15. juni. Nå får de beskjed om å endre på markedsføringen sin innen 24. juni - som vil si at de må oppgi fullstendige priser, informere om bindingstiden, og ta forbehold om manglende ADSL-dekning i reklamene sine fremover.

Forbrukerombudet kan ilegge NextGenTel forelegg dersom vedtaket ikke tas til følge, eller bringe saken inn for retten for å tvinge det inn med makt. Det er uklart om NextGenTel akter å godta dette pålegget, eller om de ønsker å gå videre med saken til Markedsrådet.

(Kilde: Forbrukerombudet)

Kommentarer (31)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen