Forbrukerombudet kritisk til operatørlås

Som Mobilen.no skrev i går, forlanger teleselskapet Ipea at myndighetene tar affære og tvinger mobiloperatørene til automatisk å sende ut låskoden som åpner kundenes mobiltelefoner når bindingstiden er over.

I dag er situasjonen den at kundene selv må få tak i koden, og at telefonene forblir låst frem til så skjer.

Ingen lovhjemmel

Men hos Post- og teletilsynet (PT), som er myndighetsinstansen Ipea retter sin mishagsytring mot, kan man intet gjøre.

– Vi har ikke hjemmel i loven for å pålegge operatørene å sende ut kodene. Dette er en sak du må ta opp med Forbrukerombudet, konstaterer informasjonssjef Anne Marie Storli i PT.

Seksjonssjef Bente Øverlid i Forbrukerombudet bekrefter at de i lengre tid har drøftet problemet med mobiloperatørene.

– Vi har diskutert både bindingstid og operatørlåssystemet inngående. Sett fra vårt ståsted hadde det ideelle vært om kodene ble sendt automatisk ut til kundene idet bindingstiden var over, men vi kan ikke uten videre pålegge operatørene å innføre en slik ordning.

Dermed tyder det meste på at kundene også i fremtiden må gå aktivt til verks for å låse opp mobilene sine, uten at mobilselskapene foretar seg noe aktivt for å opplyse om hvordan man går frem for å få til dette.

Solgt med sperre

– Hva med brukte mobiler som selges videre med sperre uten at hverken kjøper eller eier vet om det? Kjøper vil jo ikke engang vite hvilken operatør telefonen er låst til.

– Det er vel bare Telenor, Netcom og Tele 2 som sperrer telefoner i Norge. Det bør derfor være en overkommelig, om enn uheldig, oppgave å finne frem til låskoden, mener Øverlid.

Hun innrømmer likevel at listen over forutsetninger som skal være oppfylt etterhvert blir lovlig lang. Kunden skal i dette tilfellet vite at kun et fåtall av operatørene låser telefonene, han skal finne frem det 15-sifrede IMEI-nummeret i mobilen, og han skal lete seg frem til den rette operatøren som til slutt gir ham koden - enten på nettet eller via en telefon til kundesørvis - som han selv må taste inn.

Alt dette skjer vel å merke etter at kunden først har oppdaget at mobilen han kjøpte brukt ikke fungerer med SIM-kortet han har.

Fjernes i sin helhet

– Aller helst hadde vi sett at dette skjedde automatisk, men vi har stoppet ved at dagens ordning er god nok, fastslår hun.

Men er kampen om automatisk utsendelse av låskoder tapt, så er Forbrukerombudet til gjengjeld opptatt av operatørlåsen som sådan. Det pågår fortsatt diskusjoner med mobiloperatørene om låsen i det hele tatt er nødvendig.

– Trenger vi både bindingstid og operatørlås, eller holder det kanskje med bindingstid alene? spør Øverlid og antyder med det Forbrukerombudets syn på saken.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen