For høy feilprosent

  • Endret

Expert og Elkjøp, som er landets to største elektrokjeder, mener det er på tide å ta fatt i problemet angående kvalitet og levetid på mobiltelefoner. Etterhvert som størrelsen minsker og det kommer stadig mer teknologi på plass i telefoner, blir de mer sårbare enn før. Dette gjør at feilprosenten på telefonene øker og at flere av kundene blir misfornøyde med produktene de kjøper.

Forhandlerene ønsker nå et møte med mobilprodusentene og myndighetene for å få satt fokus på dette problemet, og prøve å få til en felles tolkning av forbrukerkjøpslovens uklare begreper om hva som er en mangel, og hvor lenge en mobiltelefon egentlig er ment til å vare.

I pressemeldingen heter det at "Mellom 10 og 30 prosent av alle telefoner som selges fra kjedene, kommer tilbake med feil". Dette er en feilprosent langt over andre varer elektrokjedene leverer, og Expert og Elkjøp ser seg nå lei på problemene. Forhandlerene mener telefonene tåler mye mindre enn vi tror, og beskriver mobiltelefoner som skjør finelektronikk, pakket inn i tynn plastikk.

Expert og Elkjøp gir også uttrykk for stor misnøye hos kundene deres når det kommer til mobiltelefoner. De mener kundene fortjener å få mer konkrete opplysninger om hva som er mangel på telefonen, og hva produsenten regner som feil bruk av produktet. Produsentene mener for eksempel at alle støt og fukt-relaterte skader skyldes feil bruk av produktet.

Forbrukerrådet skal også ta en del av skylden for misnøyen hos kundene, sier Scott Engebrigsten og Trond Bentestuen, representanter fra henholdsvis Elkjøp og Expert. De mener Forbrukerrådet skaper falske og urealistiske forhåpninger til mobiltelefoner når de roper om fem års reklamasjonstid og om hvor mye produktene skal tåle. Bentestuen og Engebrigsten mener Forbrukerrådet ikke forholder seg til dagens mobiltelefoners faktiske kvalitet, og dermed gir feil signaler til både forhandlere og kunder.

I pressemeldingen nevner Expert og Elkjøp også det de ser på som alt for lang servicetid, og håper dette også er noe som kan bedres i framtiden.


relatert stoff

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen