For første gang på flere år falt elbilsalget sammenlignet med fjoråret
(Foto: Tore Meek, NTB Scanpix)

For første gang på flere år falt elbilsalget sammenlignet med fjoråret

– Bompengedebatten får folk til å tenke seg om, sier Elbilforeningens Christina Bu.

For første gang siden april 2017 ble det i august færre nye elbiler på veien enn i samme måned i fjor. 

I alle fall om vi inkluderer bruktimport, som i de fleste tilfeller er biler som er registrert i andre land for å oppnå utslippsmål og deretter solgt til Norge. 

– Burde økt 

Antallet førstegangsregistrerte nullutslippsbiler i august var 5.361, mot 5.554 i august i fjor, melder nemlig Opplysningsrådet for veitrafikken

Det skal naturligvis sies at totalt antall nyregistreringer var betraktelig lavere i august enn i samme måned i fjor, slik at andelen elbiler likevel var høyere i år, med 39 prosent i år mot 28,6 prosent i fjor. Det var også én færre registreringsdag i år enn i fjor. 

– Elbilsalget burde økt, ikke gått ned. På samme tid i fjor var det lange ventelister, mens i dag er flere elbilmodeller nærmest hyllevare, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen. 

Skylder på bompengedebatten 

Foreningen ser spesielt to årsaker: 

– Det er grunn til å tro at den store bompengedebatten i valgkampen har fått folk til å tenke seg om en eller to ganger før de kjøper elbil. Fritak eller rabatt i bomringen er en av de viktigste årsakene til at folk velger elbil og usikkerhet om fordelene bremser salget. 

– Deler av bilbransjen tilpasser seg dessuten kynisk de nye utslippskravene og utsetter nylanseringer og levering av større volum, sier Bu. 

Nye regler – enorme bøter 

Utslippskravene Bu peker på er EUs nye utslippsregler som fases inn gradvis fra og med 1. januar 2020, med full effekt fra 2021.

Disse krever at bilprodusenter har et gjennomsnittlig utslipp fra nye biler på maksimalt 95 gram CO2 per kilometer (med visse justeringer for bilparker med høy vekt, for eksempel), med enorme bøter til produsenter som ikke overholder kravene. 

Bøtene regnes ut per solgte bil, og er fra og med 2019 på enorme 95 euro per gram over terskelverdien. Gjennomsnittlig utslipp i EU i 2018 var ifølge EU-kommisjonen 120,4 gram CO2/km, så produsentene har med andre ord et stykke å gå. 95 gram CO2 per kilometer tilsvarer omtrent 0,41 liter/mil for bensinbiler og 0,36 liter/mil for dieselbiler. 

For en produsent som eksempelvis selger 300.000 biler i EU (minstekravet for å være omfattet av reglene) og havner fem gram over terskelverdien vil boten dermed havne på 142 millioner euro – rundt 1,4 milliarder kroner med dagens kurs. 

Biler med lavt eller null utslipp (under 50 gram CO2/km) telles attpåtil to ganger når snittutslippet for en produsent bestemmes i 2020 og 1,67 ganger i 2021, som gjør insentivene for å «holde igjen» enda større. 

De samme utslippsreglene er for eksempel grunnen til at det tidligere ble offentliggjort at Fiat-konsernet betaler Tesla 1,8 milliarder euro (rundt 18 milliarder kroner) for å få nyte godt av at Tesla har utslipp «til gode» i 2020 siden alle deres biler er nullutslippsbiler.

Mest solgt i august: Volkswagen e-Golf. Foto: Hanne Hattrem, VG

e-Golf på topp igjen 

Modellmessig var det Volkswagens e-Golf som igjen var på topp av elbilene i august, sannsynligvis godt hjulpet av aggressive salgskampanjer i forkant av at bilen fases ut når ID.3 ankommer neste sommer.

Sammenliknet med veiledende pris på 335.900 kroner har du i det siste kunnet skaffe e-Golf til en rabatt på over 50.000 kroner, noe som garantert har gjort den litt begrensede rekkevidden på 229 kilometer (WLTP) betraktelig mer spiselig. 

Deretter følger Nissan Leaf, som stort sett har ligget stabilt hver måned i hele år. Nissan har nærmest helt siden starten vært i stand til å levere gode volumer, og det gjør de også denne måneden. 

Tesla Model 3 er nummer tre, og deretter kommer Audi e-tron og BMW i3. Det er nok å vente at Tesla-tallene vil gjøre et solid hopp i september, ettersom det er siste måned i kvartalet og Tesla alltid forsøker å pynte på kvartalstallene ved å levere ut så mange biler de kan før kvartalsrapporten skal offentliggjøres.

Bare så langt i dag har Tesla levert ut flere titalls Model 3. 

Bensin og diesel helt likt 

Nullutslippsbilene utgjorde altså 39 prosent av nybilsalget i august, og alle nullutslippsbilene var elbiler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.

19,1 prosent hadde bare bensinmotor, 19,0 prosent bare dieselmotor. Resten – 22,9 prosent – hadde ulike former for hybriddrift. 

Dette var de 15 mest solgte bilene i august, uansett drivlinje. Tallene er uten bruktimport: 

  August Januar - august
Volkswagen Golf 1.126 7.251
Tesla Model 3 649 11.517
Nissan Leaf 548 4.182
Toyota Rav4 518 3.559
Audi e-tron 445 3.228
Skoda Octavia 442 2.164
BMW i3 394 3.364
Volkswagen T-Roc 366 1.624 
Mitsubishi Outlander 356 3.333 
Toyota Yaris  246 1.989 
Jaguar i-Pace 236 2.465 
Renault Zoe 235 1.870 
Hyundai Kona 234 2.442 
Toyota Corolla  213 1.485 
Hyundai Ioniq 200 2.275 
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken   

 Om vi kun ser på elbilene, ser lista slik ut. Disse tallene inkluderer bruktimport:  

  August Januar - august
Volkswagen e-Golf 1.083 7.136
Nissan Leaf 709 5.691
Tesla Model 3 643 11.512
Audi e-tron 457 3.305
BMW i3 427 3.889
Renault Zoe 234 1.886
Jaguar i-Pace 231 2.493
Hyundai Kona 222 2.500
Hyundai Ioniq 210 2.256
Volkswagen Up! 161 696
Kilde: Elbilstatistikk.no

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen