Vi sikler etter TF-X allerede. (Bilde: Terrafugia)

Flyvende bil letter og lander selv

Terrafugia TF-X lover godt for framtiden.

Flyvende biler har vært en fast bestanddel av framtidsvisjoner i så lang tid, at det nesten er uvirkelig at de nå faktisk begynner å dukke opp på markedet, sakte men sikkert.

Det amerikanske selskapet Terrafugia har tidligere lansert en flyvende bil ved navn Transition, og snart kommer oppfølgeren. T-FX er således en hybridbil kjørende på elektrisitet og drivstoff, og skal i tillegg kunne lette, fly og lande automatisk.

Sus av gårde

T-FX kan kjøre rundt som en vanlig bil, men hvis du går lei av trafikkorker og hullete landeveier, kan du fyre opp flyegenskapene. Flyvebilen kan nemlig lette og lande vertikalt, på samme måte som et helikopter.

Det meste ved bilen kan gjøres automatisk. Både kjøring og flyvning kan bilen kontrollere selv, og det samme gjelder altså letting og landing.

Tvillingpropeller på 600 hestekrefter og en 300 hestekrefters motor skal frakte bilen opp i lufta, hvor den deretter kan fly av gårde i hastigheter på opptil 320 kilometer i timen. Rekkevidden er 800 kilometer.

Sikkerhet i høysete

Nesten som en helt vanlig bil. Nesten.
Nesten som en helt vanlig bil. Nesten.Foto: Terrafugia

Mange tenker antakelig på sikkerheten når de hører om flyvende biler som dette. Hvis TF-X streiker i lufta, kan piloten aktivere et fallskjermsystem som hindrer bilen i å styrte ned mot landejorda.

Videre vil framkomstmiddelet ha et kontrollsystem som oppdager om det blir styrt på en utrygg måte. Da vil bilen ta over spakene, erklære nødsituasjon og kontakte relevante myndigheter. Hvis piloten ikke reagerer på varslene, vil bilen lande selv på nærmeste flyplass.

Fremdeles forbudt i Norge

Terrafugias flyvebiler er godkjent for bruk i USA, men foreløpig ikke i Norge og Europa. Flyet må oppfylle en rekke krav for å kunne fly i europeisk luftrom og kjøre på veiene.

– Det er rimelig å anta at det tar tid før disse kravene er oppfylt, sa Torkell Sætervadet, redaktør i Flynytt, til Teknofil i fjor.

TF-X er uansett minst 8 til 12 år unna. Terrafugia har med andre ord god tid på seg til å utvikle produktet, og myndighetene på sin side har tid til å gå gjennom de nødvendige reguleringene.

Og prislappen? Den skal visstnok være «på nivå med de dyreste luksusbilene i dag».

Terrafugia er ikke de eneste som leker med flyvebiler:
Vil vi snart kunne fly? »

Se animasjonen av T-FXs virkemåte på YouTube:

(Kilder: Terrafugia via Gizmag og DVICE)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen