Flytt inn på nett i dag

Big Brother gikk etter få sesonger nedenom og hjem. Etter et par sesonger med fremmede mennesker, samlet i et lite hus, som gjorde ingenting i 100 dager, gikk publikum merkelig nok lei. Forsikringsselskapet Trygg-Hansa lar ikke det stoppe dem fra å lansere nok en runde på nett, og i denne versjonen kan hvem som helst melde seg på.

Puddelforsikring og apedans
Det er i anledning av deres svenske satsning Atava at selskapet Trygg-Hansa inviterer verdens nettbrukere til å delta i et virtuelt Big Brother. På Atavahuset.se kan du gå inn og studere andre mennesker gjennom deres webkameraer eller flytte inn selv og bli beskuet.

Teknofil har selv vært inne på tjenesten og har allerede vært med en person som bestilte forsikring til sin puddel og en annen mann som var kledd opp i en skinnfell og danset til George of the junge i et rom fullt av kosedyr. "Interessant" er vel det korrekte ordet for å beskrive opplevelsen.


Beboeren "Maria" inviterer deg til å se på mens hun prater i telefonen.

Vil skape blest
Formålet med den nye tjenesten er å bygge opp Atava som et varemerke og skape blest om selskapet.

- På Internett er alle naboer, men for første gangen kan nå folk flytte inn vegg-i-vegg med sine nettvenner. Gjennom å gjøre virtuelle hjemme-hos-reportasjer vil vi oppmuntre folk til å omgås på nett på en ny og annerledes måte, forklarer Martin Jeppsson, sjef for Atava Sverige, til IDG.se.

Atava er en satsning for Trygg-Hansa for å flytte flere av sine tjenester over på nett. Gjennom deres tjeneste skal det etter planen bli enklere og rimeligere å bestille nye forsikringer.

Kjempesmart tiltak
Dagfinn Fjelddalen, spesialrådgiver i Geelmuyden.Kiese er svært imponert over tiltaket. Han mener slike påfunn kan være gull verdt for reklamebransjen.

- Dette er et tydelig eksempel på at en kommersiell kanal ta i bruk Youtube-kulturen og bruker denne for en direkte kundekontakt. Jeg synes det er kjempesmart å invitere brukerne til å delta på denne måten, sier Fjelddalen til Teknofil.

En viss risiko å ta
Han påpeker at de fleste som selger lavinteresseprodukter, som for eksempel strøm og forsikring, til nå bare har strukket seg til å la kundene administrere sine egne kundeforhold på nett. Dette er første gang han ser at de lar kundene delta i denne grad. Han tror helt klart denne måten for markedsføring er en god vei å gå.

- De tar en sjanse ved å invitere ukjente på denne måten, og det kan være en risiko i den utstrekning de slipper til personer som bør beskyttes mot seg selv. Dersom det ser ut til at de utnytter folks manglende dømmekraft, er de fort ute og kjører. Men jeg regner med at de har en viss utvelgelse på forhånd. Sosial markedsføring som dette vil vi se mye av fremover, sier Fjelddalen.

Selv er han ikke i tvil og kaster seg på nett for å sjekke ut kampanjen nærmere og for å melde seg på.


Dagfinn Fjelddalen, spesialrådgiver hos Geelmuyden.Kiese, mener reklamebransjen må satse større på publikums deltakelse.

Ønsker lignende i Norge
Også her i Norge har forsikringsbransjen store planer. Codan, det norske søsterselskapet til Atava, har også planer om å opprette en sterkere tjeneste på nett fremover, men de er usikre på om de vil opprette et lignende virtuelt hus her i Norge.

- Atava er nylig blitt lansert i Danmark og vi har planer for å lansere dette i Norge, men om tjenesten og dens lansering vil bli lik som i Sverige er for tidlig å si. Vi vil først høste erfaringer herfra og ta med oss de videre. Men vi syns både tjenesten og måten de fører kampanje på i Sverige virker spennende, sier Mari Bræin Faaberg, informasjonssjef hos Codan til Teknofil.

I mellomtiden får du leve med svenskene og deres påfunn. Tjenesten, som vil holdes oppe en måned fremover, kan du selv sjekke ut her.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen