Flere spillaktører blir med på AMDs egen «DirectX»

Mantle får flere med på laget.

AMD melder nå at flere nye utviklere har valgt å satse på Matle-teknologien, nærmere bestemt Cloud Imperium Games, Eidos-Montréal og Oxide Games. Eidos-Montréal står blant annet bak Deus Ex, og det kommende Thief-spillet.

Cloud Imperium Games kan skilte med Star Citizen, mens Oxide Games er et nystartet selskap med en rekke veteraner med på laget.

Fra tidligere av har det vært kjent at stortittelen Battlefield 4 faktisk vil få støtte for Mantle. Oppgraderingen for Battlefield 4 skal være på plass i desember i år.

Dette er Mantle

Foto: AMD

I forbindelse med lanseringen av sin nye generasjon med skjermkort lanserte AMD også en splitter ny API for grafikk.

DirectX er et eksempel på en slik API i dag, og tas i bruk av så godt som alle spillstudioene i verden, men med Mantle vil AMD gå egne veier. Med et slikt verktøy trenger ikke programmererne å tenke på eller ta spesielle hensyn til hva slags maskinvare grafikken skal kjøres på – de kan bruke de samme teknikkene og funksjonene uansett.

Problemet med en slik API er at skjermkortets krefter ikke nødvendigvis utnyttes på best mulig måte, siden den skal virke på alle arkitekturer. Likevel mener AMD at Mantle skal være bedre skikket enn dagens DirectX fra Windows, siden Mantle vil legge mindre last på prosessor og grafikkprosessor, med en dertil bedre ytelse som følge.

Mantle kommer sannsynligvis til å gå aller best på AMD-kort: Radeon R9 290 gir allerede nå svært god ytelse for pengene »

(Kilde: Xbit-labs)

Kommentarer (29)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen