(Bilde: Shutterstock)

Bare flaks om skolelæreren kan IKT

Ny undersøkelse avslører at mange lærere ikke får ikke god nok opplæring selv.

I en ny undersøkelse fra Senter for IKT i utdanningen, kommer det frem at mange nyutdannede lærere mener at de selv ikke får god nok opplæring i digitale læringsverktøy. Derimot er et et klart flertall av lærerstudenter og lærerutdannnere positive til å bruke IKT.

Imidlertid avslører undersøkelsen at det eksisterer få krav til å utvikle den digitale kompetansen sin under lærerutdanningen. Arbeidsformene er angivelig i liten grad tilrettelagt for bruk av digitale hjelpemidler. Med andre ord virker det som om tilegning av IKT-kompetanse i stor grad blir overlatt til hver enkelt lærerstudent.

Google vet svaret!

Ifølge Forskning.no/NTB betyr dette at det er helt tilfeldig om dine barn får en lærer som behersker digitale hjelpemidler, og bruker dem i undervisningen. Noen av de største utfordringene ligger i at barna ikke må få oppgaver hvor de kan «google» seg frem til svaret, samt at lærerne ikke får opplæring innen digital kildekritikk, opphavsrett og personvern, samt digital klasseledelse.

Selv sier for øvrig lærerstudentene som deltok i undersøkelsen at de klarer å møte skolens forventninger til IKT-bruk, til tross for at de selv ikke er fornøyd med opplæringen på dette feltet.

Regler er regler, sier skolen:
Sparket lærer fordi hun hadde elever som Facebook-venner »

(Kilder: Senter for IKT i utdanningenForskning.no/NTB)

 

Kommentarer (20)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen