Fiskers «rimelige» elektriske SUV skal komme i andre halvår 2021 – ikke lenge etter at Tesla har satt sin rimeligste Model Y i produksjon. Dette er foreløpig det eneste bildet av bilen.
Fiskers «rimelige» elektriske SUV skal komme i andre halvår 2021 – ikke lenge etter at Tesla har satt sin rimeligste Model Y i produksjon. Dette er foreløpig det eneste bildet av bilen. (Foto: Fisker Inc.)

Fisker varsler elektrisk SUV med nærmere 500 km rekkevidde til under 400 000 kroner

Og utsetter samtidig sportsbilen EMotion.

Fisker Inc. varsler at de skal lansere en elektrisk SUV med rekkevidde på nesten 500 kilometer og en startpris på under 40 000 dollar. 

Selskapet, ledet av danske Henrik Fisker, har ikke noe navn klart på bilen, men sier den skal ut på markedet i andre halvdel av 2021. 

Godt under 400 000 kroner 

40 000 dollar tilsvarer cirka 340 000 kroner med dagens kurs. Sammenlikner vi med Teslas nylanserte Model Y koster versjonen med største batteri og bakhjulstrekk 47 000 dollar i USA, 432 000 kroner i Norge. Det kan tyde på en startpris på rundt 370 000 kroner i Norge. 

Henrik Fisker på CES-messen i 2018. Foto: David McNew/AFP Photo/NTB scanpix

Bilen vil ha en batteripakke på minst 80 kilowattimer, og den varslede rekkevidden vil gjelde for den billigste utgaven av bilen.

Det kan bety at det vil bli mulig å kjøpe bilen med enda lengre rekkevidde, noe som i tilfelle vil kunne gi den en fordel mot Teslas nevnte Model Y. Firhjulstrekk vil være et tilvalg. 

Bilen skal bli den første av tre «rimelige» elbiler fra Fisker Inc, og vil ifølge selskapet få tilgang til en «extended open-air atmosphere» via en egen knapp. I stedet for en grill vil den ha radarer i front, som bør bety et visst nivå av selvkjøring. 

En «kjørbar prototype» skal vises frem før utgangen av 2019, ifølge selskapet. 

Utsetter EMotion

Sammen med den nye bilen varsler Fisker Inc. for øvrig at den elektriske luksus-sedanen EMotion, som de lanserte på CES-messen i Las Vegas i fjor, vil bli forsinket. Denne skulle egentlig være klar til levering rundt årsskiftet 2019/2020, men blir nå utsatt til etter den nye bilen er klar.

Dette skal skyldes at de ikke er klare med teknologien for faststoffbatterier som skulle gi bilen dens revolusjonerende rekkevidde og ladeegenskaper. 

Frynsete rykte

Henrik Fisker sto tidligere bak Fisker Automotive, som lanserte den spenstige plugin-hybriden Fisker Karma i 2012. Selskapet gikk konkurs etter at salget var så som så og batterileverandøren deres gikk dukken, og Fisker startet Fisker Inc. i 2016. 

Fiaskoen med Karma og etterfølgeren Surf har kanskje ikke akkurat gitt Fisker noe rykte for å være en mann som har for vane å levere det han lover, men det stoppet ikke Fisker fra å lansere nevnte EMotion med brask og bram i fjor. 

Fisker EMotion ble presentert på CES-messen i Las Vegas i fjor. Den er nå utsatt til etter bilen som ble varslet mandag. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Enormt batteri 

Fisker EMotion. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Bilen, som den gang ble vist frem i konseptversjon, men var sagt å være veldig nær produksjonsdesignet, har et batteri på solide 143 kWh og en rekkevidde på minst 640 kilometer, ifølge Fisker. Dette var uten de nevnte faststoffbatteriene – batterier hvor selve elektrolytten er fast, ikke flytende. 

Med disse ville rekkevidden kunne være 800 kilometer og lading skulle kunne unnagjøres på så lite som et minutt. 

Bilen hadde ellers en oppgitt toppfart på 257 kilometer i timen og 0-100 på rundt tre sekunder – men er nå altså utsatt til det som ser ut som blir 2022. 

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen