Fisker EMotion får det som blir verdens største batteripakke i en elbil - foreløpig.
Fisker EMotion får det som blir verdens største batteripakke i en elbil - foreløpig. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Fisker lanserer EMotion: 143 kWh batteri og 640 kilometer rekkevidde

Men du skal grave dypt i lommeboka om du vil ha en.

Las Vegas (Tek.no): Danske Henrik Fisker har en lang historie som bildesigner bak seg, og hadde moderat suksess med plugin-hybriden Fisker Karma tilbake i 2011.

Fisker Automotive gikk imidlertid konkurs i 2013, og selskapet ble kjøpt av kinesiske Wanxiang året etter, sammen med designrettighetene til Karma. 

Nå er Fisker tilbake med nytt selskap, og på CES-messen viste han for første gang frem sin nye bil, kalt Fisker EMotion

Verdens største elbilbatteri 

Dørene åpnes utover og oppover. Hengslene på demonstrasjonsmodellen var imidlertid ikke funksjonelle. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Denne gang dreier det seg om en ren elbil, og den kan skilte med det som blir verdens foreløpig største elbilbatteri - i alle fall frem til Teslas nye Roadster ser dagens lys i 2020. 

Emotion får nemlig et batteri på 143 kWh, og det skal gi en rekkevidde på minst 400 miles - 640 kilometer. Det skal de ha oppnådd med et nytt kjølesystem som gjør at de kan pakke battericellene tettere sammen. 

Fisker sier også at de jobber med å utvikle ny ladeteknologi som skal revolusjonere markedet for alle elbiler, og gjennom nye batterier og ny ladeteknologi skal EMotion kunne lade nok til å kjøre 200 kilometer på bare ni minutter. 

Det skulle bety nærmere 300 kW ladehastighet. Til sammenlikning lader Teslas Supercharger-nettverk med maksimalt 120 kW per bil, men det er ventet at neste generasjon Superchargere skal kunne levere minst 350 kW. 

Bilen er heller ingen sinke, med en toppfart på 257 kilometer i timen og 0-60 miles  i timen (cirka 96,5 km/t) skal kunne gjøres unna på under tre sekunder. 

(artikkelen fortsetter under bildet) 

Tre skjermer i førermiljøet bør gi god oversikt. Legg merke til den forhøyede skjermen i midtkonsollen. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Faststoffbatterier 

Hjulene er plassert langt frem og bak, og det gir god plass innvendig. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Selskapet har også varslet at de har gjort store gjennombrudd med utvikling av såkalte solid state-batterier - batterier hvor elektrolytten ikke lenger er flytende. Det skal kunne gi batterier som gir en rekkevidde på minst 800 kilometer, i tillegg til at de kan lade på så lite som ett minutt.

Disse er imidlertid ikke klare for EMotion ved lansering, men selskapet annonserte at de fremskynder tidslinjen for når batteriene kan være tilgjengelige i biler til 2020, fra 2023, som var tidligere planlagt. De anslår også at faststoffbatteriene kan være klare for bruk i mobiltelefoner og liknende allerede i år. 

Bilen har som standard fire seter, med et tilvalg for fem, og likner ikke rent lite på Fisker Karma utvendig. EMotion får imidlertid dører som er hengslet oppover, ikke helt ulikt Tesla Model X, men i motsetning til Teslaen får EMotion disse dørene både foran og bak. 

(artikkelen fortsetter under bildet) 

Baksetet kan utstyres med en 27-tommers kurvet skjerm. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Skal kunne kjøre selv 

Lidarene gjør bilen i stand til å kjenne igjen mennesker og objekter rundt den. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Fisker EMotion har i tillegg tre skjermer foran - en stor touchskjerm i landskapsmodus mellom setene, i tillegg til to skjermer i dashboardet, hvor skjermen i midten er kurvet. «Chaffeur edition» får også mulighet for en kurvet 27-tommers skjerm foran det ene setet bak.  

Fisker samarbeider med selskapet Quanergy om lidar-sensorer, og det skal kunne gi bilen nivå 4-autonomi ved lansering. Det betyr at den i praksis skal kunne kjøre seg selv på godt oppmerkede veier. Som hos Tesla bli dette imidlertid et tilvalg. 

Fisker har ikke avgjort hvor bilen skal produseres, men det skal skje i USA. Bilen skal komme på markedet i slutten av 2019, og har en startpris på 129 000 dollar, like over én million kroner. Det er i landskapet til en fullt utstyrt Tesla Model S med 100 kWh batteri og drøye 500 kilometer rekkevidde. 

Les alle våre saker fra CES 2018 >>

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen