First Tuesday-møte 23 mai

Som vanlig ble det lokket med et bredt spekter talere og bidragsytere: Truls Berg, Morten Andreas Meyer (tidligere minister og nå sjef for IBM Norges konsulentvirksomhet), Mikal Rohde (Sesam), Ola Gaute Aas Askheim (adm. dir. i Opinion), Hans–Christian Haugli (styreformann i Movation) og Francis d`Silva (sjefsarkitekt i Accenture Norge).

Innledning

Møtestedet var igjen lagt til Radisson SAS Scandinavia Hotel, og som vanlig var "mingling" først på programmet. Selv om programmet var like interessant som tidligere, var det merkbart færre enn de sedvanlige 500 tilstede.

Morten Andreas Meyer

Meyer er nok kjent for de fleste fra sin tid som moderniseringsminister, i tillegg er han også tidligere foredragsholder på First Tuesday. Etter valget i 2005 begynte han i IBM.

Hans første tema var globaliseringen i hverdagen og utviklingen vi står ovenfor. Kina er en viktig faktor i tiden foran oss, pr. idag utdannes det like mange fra kinesiske universiteter som fra USA, i tillegg skal Kina bygge ytterligere 100 universiteter. Nærmere og i noe mindre skala opplever man i Norge påvirkningen fra Polen. Landet ble medlem av EU i 2004, og selv om polske håndverkere er mye omtalte, tok Meyer opp at eksporten til Polen ett år senere hadde gått opp med 20 prosent. Han antok at om 10 år vil globaliseringen gjøre at vi har tett kontakt med også andre i utlandet.

Den dramatiske endringen i befolkningsprofilen var hans andre tema. Idag er 1/8 av befolkningen over 67, om 30 år vil dette øke til 1/4, men hvem vet konsekvensene av dette?

Hans tredje tema var den økende individualismen med krav til spesialtilpassede løsninger.

Hans løsning for å håndtere utviklingen gikk hovedsaklig på innovasjon, og at dette måtte være et lederansvar forankret på toppen. Det er som kjent mange innovative mennesker i Norge, men dessverre løper mye ut i sanden, mye på grunn av at ledelsen ikke er opptatt av dette. I likhet med sin IBM-kollega på et tidligere møte i First Tuesday mente han at en måtte flytte fokus fra produktutvikling til forretningsmodeller, siden det er der det er mest å hente. Åpenhet og partnerskap mente han var nødvendig, og pekte på at de som lukker seg og kundene inne, lykkes ikke.

Innovasjon som betyr noe er ikke enkelttilfeller eller "stunts", men noe som må være daglig, i samarbeide med medarbeidere, kunder og partnere. Forskning og radikale endringer er det mange ser for seg, men daglige små skritt er også en fungerende løsning. Som et eksempel på dette holdt han frem et indisk mobilselskap som ikke eier teknologien, håndsett eller håndfaste gjenstander, men til gjengjeld har lykkes i å eie kundelojalitet.

I Norge har vare 11 prosent av bedriftene integrert teknologi og ledelse, hvilket utgjør et enormt potensiale for forbedringer, og lot det henge i luften at IBM kunne bidra her. Han avsluttet med å nevne at IBM skulle ansette 50 - 70 nye konsulenter

Michael Rohde

Sesam har vært nevnt endel i media i det siste, beskrevet som den norske askeladden som skulle overvinne Google. Mikal Rohde, seriegründer i norsk databransje, fortalte optimistisk om den lyse fremtiden, og underbygget optimismen med at han ukentlig mottar 2-3 tilbud om joint-venture.

Nøkkelen til suksess skal være lokal informasjon. Han regnet med det ville være mange store globale aktører, men bare en større lokal for hvert sted. Konseptet har ikke bare tiltrukket seg venturekapitalister, Sesam har allerede solgt ut banner-reklame for 3 måneder frem i tid. I den lokale rollen inngår flere ting, blant annet skal Sesam knytte tjenester sammen fra alle kanaler (VG, Dagbladet med mer). Målet er at "ingen kjenner hjemmemarkedet bedre enn oss".

Sesam bygger på teknologi fra FAST søk, og FAST har lagt til 8 nye applikasjoner til sin system-portefølje. Dette gjør det mulig å søke i strukturerte såvel som ustrukturerte data, og med 280 millioner filer i Norge gjør de krav på å ha den største lokale databasen, og oppfordrer folk til å søke på seg selv for å se hvor omfattende dette faktisk er.

Mer er også på vei, blant annet norges første bloggsøk er snart ute i beta, en million norske byråbilder fra Scanpix kommer, og værsøk kom helt nylig.

Det er ingen tvil om at ambisjonsnivået er på topp, det skal bli interessant å følge Sesam i tiden fremover.

Ola Gaute Aas Askheim

Askheim er idag administrerende direktør i Opinion, men har erfaring fra flere andre bedrifter i Norge. Hans tema var hvordan nyheter blir tatt opp av forbrukere, fra entusiastiske "early adopters" til folk flest og etternølere når nyheten igrunnen ikke er særlig ny lengre, men tok også opp de som hadde tatt et standpunkt om ikke å slå følge med flertallet ved f.eks. å ikke skaffe seg TV, mobiltelefon med mer. Det sentrale var hvordan noe nytt som ikke passer inn i det etablerte, påvirker ens egen identitet gjennom handel, informasjon og samhandel.

Hans–Christian Haugli

Ingen god gjerning går som kjent ustraffet hen, og fremskritt har til alle tider vært motarbeidet av det etablerte. Selv i USA, høyteknologiens høyborg, kunne Haugli i sin innledning fortelle om hvordan jernbanen møtte motbør da den i 1829 truet kanaltransporten i USA. Slik har det fortsatt, og blant hans største frustrasjoner var hvordan det aldri fikk konsekvenser for de som motarbeidet eller sa nei til noe nytt. Han tok et overblikk på utviklingen i verden der globaliseringen og innovasjonstakten øker sterkt.

Etter en lang karriere i mange bedrifter i flere land er han nå styreformann i Movation, et partnerskapsprosjekt med Birdstep Technology, Comperio, Fast Search & Transfer (FAST), Nera, Opera Software, Radionor Communications og Telenor. Hensikten er å bidra til høyteknologisk nyskapning. Haugli poengterte at bransjen må stå sammen, nettopp slik det gjøres i Movation.

Strukturen er på plass og nå skal prosjekter settes igang. Flere fulgte opp, og tok kontakt da møtet var over for å høre mer om mulighetene.

Francis d`Silva

D'Silva er sjefsarkitekt i Accenture, og fortalte om hva han så for seg i "The digital society", drevet frem av forbrukersentrert design, til forskjell fra tidligere brukersentrert design. Han så inn i sin krystallkule på en nær fremtid der begrenset tid, komplekse valg og økonomiske begrensninger ville få folk flest til å outsource sine behov for løsninger i den digitale hverdag, spesielt kvinner var villige til å betale for slikt.

Digitale tjenester som underholdning, hjemmekontroll og virtuelt arbeide/læring byr på klare integrasjonsproblemer som må artikuleres før en kan løse dem. Da er det neppe en tilfeldighet at nettopp Accenture arbeider med nettopp integrasjon og outsourcing. I tillegg har de et forskningsfond, og bevilget 3,2 millioner kroner til 2 prosjekter med NTNU (trådløst i Trondheim) og BI. Han så for seg Norge som et foregangsland og tester av nye digitale tjenester for samfunnet.

Oppsummering

First Tuesday gjennomførte som vanlig et møte med flere høyprofilerte personer i næringsliv.Med et sommerredusert oppmøte var det likevel mange som tok kontakt med foredragsholdere etter presentasjonene, noen for å høre etter jobbmuligheter og andre for å høre om investeringsmuligheter, nettverksarbeide som er nettopp hva First Tuesday dreier seg om.

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen