First Tuesday-møte, mars 2007

Som vanlig ble det lokket med et bredt spekter talere og bidragsytere, denne gangen kom det ekstrainnlegg fra folk med erfaring fra Second Life, i et arrangement som var noe nær et vekkelsesmøte i stemningen.

Innledning

Møtestedet var Rockefeller, et lokale som er mye brukt av First Tuesday siden det har kapasitet til de ca. 500 som pleier å komme. Foreningen har ca. 7000 medlemmer, og medlemskapet er gratis siden det er 9 sponsorer som finansierer det hele. Slik sett er det overraskende at ikke flere kommer på disse møtene.
Den faste konferansieren Bjørn Semundseth fortalte at ytterligere en sponsor er kommet til: Bankenes Betalingssentral (BBS).

Opprinnelig var planen at tema for dagen skulle være Trådløs Framtid, men bare få uker før møtet ble tema endret til Second Life. Det er første gang First Tuesday har et så smalt tema som dette.

Severin Roald (Burson Marsteller)

Med utgangspunkt i utnevnelsen "Person of the Year: You" av Time Magazine, fortalte foredragsholderen om brukergenerert media, der sosiale nettverk står sentralt. I Norge står dette ikke så bra til, "Norske bedrifter er på 90-tallet" var den harde dommen. I mens seiler Second Life opp som en sentralt arena, med over 4 millioner av deltakere og 20 - 30000 deltakere pålogget til en hver tid. Noe av nøkkelen til suksess er at dette ikke er bygget opp som et spill, men som en arena der mennesklig interaksjon er målet. I tillegg til rent underholdningsmessige og kommersielle typer innhold, er også andre tjenester kommet, blant annet har politikken gjort sin inntreden, og Sverige har igjennom "Svenska institutet" åpnet en ambassade der. Kultur er også viktig, og det holdes live-konserter, blant annet med U2.

Undersøkelser viser at 40 prosent av brukerne er kvinner og gjennomsnittsalderen er 33 år. Forretningsfolk ser i dette en gruppe med disponibel inntekt. Gartner har analysert fenomenet, og mener at hype-toppen er nær.

Veien har ikke vært uten problemer, og fattig grafikk, økende kommersialitet, porno, økt konkurranse (blant annet fra PS3), nasjonalisme blant enkelte innbyggere og motkrefter (blant annet fra "Get a First Life") er noen av disse. Linden Labs, som står bak prosjektet har så langt håndtert problemene, for eksempel ville mange selskap i USA ha sent et "Cease and desist"-brev til "Get a First Life", istedet sendte de et tørrvittig "Permit-and-Proceed".

Bjørn Roksvold (IBM)

Møter i First Tuesday er vanligvis nøye planlagt og gjennomført, men det ble raskt klart at dette møtet var litt utenom det vanlige, spesielt da Bjørn Roksvold ble invitert på sparket til å fortelle om sine opplevelser i Second Life. IBM har kjøp flere øyer i Second Life som Roksvold fortalte om, men også sine personlige opplevelser, ikke minst fra "Valentines Island" på valentinerdagen 13. februar.

Linn-Cecilie Hansen og Petter Nordstrøm (Design | Container)

Selv om Norge ligger litt etter mange andre land, finnes det likevel pionerer, blant annet har reklamebyrået Design | Container flyttet inn i romslige lokaler i Second Life, faktisk deres egen øy på 9000 m2, og har rukket å få omtale for stilen i blant annet Dagens Næringsliv. De bruker stedet til å vise seg frem, men også til møtelokale der en kan diskutere sammen uansett hvor den enkelte er i verden, og være sikker på at alle ser den samme gjenstanden eller dokumentet, noe de forteller sparer mye tid og frustrasjoner. E-læring og konferanser er også brukt med hell her. Det hele blir nesten som at alle sitter rundt samme bord.

Bruken har sine fordeler til tross endel utfordringer. Blant annet må en tenke anderledes, det er ingen felles nyhetssendig, så en må bruke stedet hele tiden.

Tor Karstensen (Møbeldesigner)

Roksvold var ikke den eneste som dukket opp på scenen utefor programmet, vi fikk også høre en møbelsnekker fortelle om sine forretninger i Second Life. hans møbler er virtuelle, men folk betaler med Linden Dollar som kan konverteres til reell valuta. Han har arbeidet med dette siden november 2006, og nå ansatt en til å hjelpe seg. Slik webben har totalpakker med design og installasjon, kan han tilby "entry service", der du kan flytte inn i egen øy med full skreddersøm i designet.

Hans Martin Gramer og Marius Jensen (Opinion)

Tilbake til det fastsatte programmet kom Hans Martin Cramer (alias Friz Hanssup) og Marius Jensen. (alias Fastlane Messner) fra Opinion for å fortelle om deres oppdagelser i Second Life fra deres forskningsprosjekt på brukergenerert innhold. Det er ingen overdrivelse å si at entusiasmen fra de forrige foredragsholderne ble mer enn bare opprettholdt.

Trendanalysen deres konkluderte med at brukerne av Second Life var å finne blant innovatører og tidligere adoptører ifølge teorien om "diffusion of innovations". Dette betyr at det er viktig for de som skal være med å komme inn nå for å være etablert når de store massene velter inn.

De fortalte videre at slike nettverk er "de nye leirbålene" for ungdom og unge voksne, og om "gjennombrudd for det digitale deltagersamfunnet". Internet har utviklet seg fra å være en kanal til å bli en interaksjonsplattform der brukere kan skape eget innhold og dele dette enkelt og effektivt med andre.

Før Second Life hadde men spillalternativene som Everquest (med et brutto nasjonalprodukt større enn det for Russland), Sims Online (der ca. 40 prosent av innholdet var brukergenerert), Hotel Habbo med fler. Second Life bygget på disse ideene og la til nye ting, som blant annet at brukere eier det de lager, kan selge sine produkter og omsette den lokale valutaen (Linden Dollars) til alminnelig valuta. Også norske plattformer ble nevnt, blant annet Underskog.no, Hamarungdom.no og urørt.

Paal Leveraas (om Movation)

Paal Leveraas fortalte om Movation og planene de har for fremtiden angående Second Life. Blant annet har de opprettet avdelingskontor i Second Life, og de har allerede sendt ut en pressemelding om at de leter etter gründere i Second Life. Movation har 7 likeverdige partnere, og har blant sine kriterier for prosjekter at det skal være internasjonalt, skape synergi og være mobilt. De mener Second Life har egenskaper som minner om de mest innovative områdene i verden, og ser derfor en mulighet til å bygge opp et nettverk.

Deres første fase er å bli kjent og å skape et nettverk. Neste fase bygger på nettverket og utvider med blant annet markedsføring og lanseringer.

Oppsummering

First Tuesday gjennomførte som vanlig et møte med flere høyprofilerte personer i næringslivet, men steminingen denne gangen var noe helt annet, nærmest som et vekkelsesmøte. I pausene ble det klart at mange hadde "sett lyset" og skulle ta Second Life i nærmere øyensyn ved første anledninge, flere ville også gjøre landnåm og etablere seg der geografisk slik Design | Container hadde gjort med stor suksess.

Flere av innleggene hadde mange fellestrekk, ikke minst det at brukergenerert innhold var nøkkel til suksess, samt mange av tankene som ofte kommer inn under den vidtrekkende paraplyen Web 2.0 (se tidligere artikkel).

Selve suksessen med Second Life har kommet ganske brått på mange, ikke minst siden det er mange eksempler på tildligere prosjekter som ikke lykkes på samme måte. Mange forløpere finnes, blant annet Active Worlds og spill som World of Warcraft med mer. VRML (Virtual Reality Markup Language) skulle også bringe en tredimensjonell verden til brukere, men ideen kom lenge forut for sin tid og nettverksbåndbredden, datakraften, spesielt for grafikken, var ikke på plass. Selv idag er grafikken krevende, for en må legge listen såpass lavt at en ikke mister brukere. Resultatet er at Second Life-grafikken nok minner litt om 5 år gamle spill i kvaliteten på grafikken. Sony har kastet seg på bølgen, og med potent datakraft i sin Playstation 3 kan de skape moderne grafikk for en virtuell verden, som denne videoen viser. Konkurrentene er med andre ord klar over mulighetene.

Møtet var også litt som da web kom til Norge, også da forstod mange at dette var fremtiden, og at en måtte sikre seg en plass i solen. Enkelte ønsket å holde nettet fritt for kommersielle interesser, som blant andre John Perry Barlow med sitt Declaration of the Independence of Cyberspace, der en av de mer kjente passasjene er "Governments of the Industrial World, you weary giants of flesh and steel, I come from Cyberspace, the new home of Mind. On behalf of the future, I ask you of the past to leave us alone. You are not welcome among us. You have no sovereignty where we gather." Siden den gang har lovverket og næringslivet gjort sitt totale inntog, og en må regne med at dette også vil skje i virtuelle verdener som Second Life. Landnåmstiden er allerede igang.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen