Guide

Finn frem i kaoset

(Publisert 8.2.2010)

De siste to ukene har debatten rast om hvorvidt den offisielle priskalkulatoren Telepriser virkelig er veiledende, eller snarere villedende. Tjenesten har høstet kritikk fra flere aktører fordi den ikke tar hensyn til Fri familie, datapakker, SMS-pakker, gratis SMS- eller samtaler til samme operatør, og salg av subsidierte mobiltelefoner. I tillegg skreddersyr noen operatører sine abonnementer til Telepriser for å havne høyt oppe på resultatlistene. Dessuten har flere aktører uttrykt misnøye med at ringemønstrene i kategoriene lavt, middels og høyt gjenspeiler et ikke-eksisterende forbruk – men å snakke om en ”gjennomsnittlig mobilbruker” blir også meningsløst.
Men det er likevel ingen grunn til å avskrive Telepriser eller tilsvarende priskalkulatorer for norske mobilabonnement. Du må bare ikke stole blindt på disse, men gjøre egne vurderinger også. Slik går du frem:
1. Ringemønster
Det mest avgjørende når du skal finne et nytt og billigere mobilabonnent bør være ditt ringemønster (med andre ord, hvor mye du ringer, hvor mange SMS- og MMS du sender og hvor mye datatrafikk du bruker hver måned). Uansett om du har en foretrukket operatør eller om du vil skifte fra den du har, vil ditt ringemønster ha stor betydning for valg av mobilabonnement.
Ringemønsteret ditt kan naturligvis endre seg fra måned til måned, så det beste du kan gjøre er å kikke på de 3-4 forrige fakturaene du har fått fra operatøren din (som regel tilgjengelig på ”Min Side” på operatørens nettsider også). Her får du oppgitt hvor mange samtaler du har hatt til fastnett, din operatørs mobilnett og andre mobilnett, og en total varighet for samtalene. Har du spesifisert regning får du også frem hvor lenge hver enkelt samtale varte. Du får også oppgitt hvor mange SMS du har sendt, og hvor mye datatrafikk du har brukt. Disse tallene kan du bruke til å legge inn ditt ringemønster i en priskalkulator.

(Artikkelen fortsettes.)
 
2. Ringepriser og Telepriser
Det finnes flere priskalkulatorer fra flere norske aktører. Post- og teletilsynet står bak Telepriser og Mobilen.no står bak Ringepriser, men utregningsmetodene varierer noe og det er derfor lurt å bruke begge to. Da kan du bruke én kalkulator til å sirkle inn de mest attraktive abonnementene, og deretter kontrollsjekke at de samme abonnementene dukker opp på den andre. Men poenget er at du må legge inn ditt eget ringemønster – resultatlisten fra kategoriene gir kun en slags indikasjon på hvilke abonnementer som er billigst.
Sjansen er stor for at du finner noen av de samme abonnementene som havnet høyt på resultatlisten for de ulike kategoriene når du legger inn ditt ringemønster. Men likevel kan det dukke opp andre abonnementer som kanskje spesielt egner seg for deg, eksempelvis abonnementer med lav datapris eller uhorvelige mengder SMS etc.
3. Tilleggstjenester
Du har kanskje funnet 4-5 interessante abonnement for deg via Ringepriser og Telepriser, men før du klikker deg inn på førstevalgets nettsider og trykker ”bestill”, er det noe mer du bør vurdere: Tilleggstjenester. Noen operatører tilbyr Fri familie-løsninger, andre lar deg ringe- eller sende SMS gratis blant egne kunder, mens det også finnes diverse ”vennetjenester” som kan legges til abonnementet. Her må du gjøre en individuell vurdering: En Fri familie-løsning kan for eksempel lønne seg dersom du stort sett ringer til ektefelle og barn, og dersom du og hele vennegjengen bestemmer dere for å ha samme operatør – som altså tilbyr gratis samtaler og/eller SMS blant sine kunder – vil det kunne være lønnsomt.
Videre finnes det gode SMS-pakker hos flere operatører som gjør at du kan kjøpe en mengde SMS til rabattert pris (her er det viktig å sjekke eget forbruk i forkant, så du ikke bestiller en for stor pakke). For mobilsurferne finnes det nå også en rekke gode datapakker på markedet. Ettersom den løpende dataprisen generelt sett fortsatt er høy, vil det i mange tilfeller lønne seg å tegne en datapakke, men også her det er det lurt å sjekke forbruk av megabytes de siste 2-3 månedene.

(Artikkelen fortsettes.)
 
4. Abonnementskonsepter
Vi har flere forskjellige abonnementskonsepter på det norske mobilmarkedet, noe som både gjør det kaotisk, samt gjør at du bør ha alle muligheter til å finne et abonnement som er tilpasset ditt ringemønster. Følger du punkt 1, 2- 3 bør du ha fått en god formening om hvilke alternativer som er billigst for deg, men når du har listen klar kan du på ny gjøre noen individuelle vurderinger. I løpet av fjoråret ble pakkeprisabonnementer – altså at du får en mengde inkluderte ringeminutter og SMS (og evt. MMS og datatrafikk) til en fast månedspris – særdeles populært, og det med god grunn. For mange brukere kan det bety større forutsigbarhet. Og fordi konkurransen på pakkeprisabonnementene har vært beintøff har det ført til gunstige priser. Det du kanskje bør være obs på er ringeprisene ved overforbruk, noe som i visse tilfeller kan koste deg dyrt dersom du bruker flere ringeminutter/SMS/MMS/MB enn det som er inkludert i pakken. Forgjengeren til pakkeprisabonnementet er Fastpris – de facto 3 000 ringeminutter/”så mye du klarer å ringe” – som passer alle med munndiaré midt i blinken.
Andre foretrekker heller et standardabonnement, med en fastsatt oppstartspris, pris per minutt, pris per SMS- og MMS, samt en pris per megabyte/makspris per dag. Men i 2010 bør du ikke finne deg i å betale en fast månedspris for et slikt abonnement, med mindre det er snakk om subsidiering av en telefon. En mer moderne variant av standardabonnementet går på at du i stedet for en oppstartspris per samtale betaler en noe høyere minuttpris, så dersom du fører mange samtaler i måneden vil nok denne varianten være mer lønnsom.
5. Andre forhold
Pris, pris og atter pris. For mange mobilbrukere er det mer enn bare pris som teller. Telenor har meget effektivt klart å overbevise det norske folk om at de har den beste dekningen, selv om vi overhodet ikke har fått inntrykk av at de som bruker NetComs nett er direkte misfornøyde heller. Dekning kan kanskje ha litt betydning dersom du bor eller ferdes ofte på små tettsteder, men neppe i noen særlig grad i bystrøk. Telenors- og NetComs respektive dekningskart gir deg imidlertid en indikasjon på hvilke områder du kan forvente god dekning, dersom du føler at dette er viktig for ditt valg av operatør. Videre kan hvorvidt operatøren yter god kundeservice ha betydning (dog mer påvirkende enn avgjørende), men her er det vanskeligere å gjøre research. Enkelte operatører tilbyr nå kundeservice via Facebook og Twitter, noe som kanskje er attraktivt? Ellers kan det være lurt å forhøre seg med venner og familie om gode eller dårlige erfaringer med mobiloperatørers kundeservice.
En annen ting som spiller en svært betydelig rolle for mange ved valg av abonnement, er kjøp av en ny subsidiert mobiltelefon. Forbrukerombudet, med flere, hevder at dette er en uheldig kobling, ettersom forbrukeren som regel ender opp med et abonnement som er dyrt i bruk og en telefon som ikke nødvendigvis blir rimeligere – tross ett års bindingstid og subsidiering fra operatøren. Men den debatten har rast tidligere. Faktum er at god del mobilbrukere uansett ønsker muligheten til å kjøpe ny mobil til én krone (eller et par hundrelapper) mot å binde seg til et dyrt abonnement.
I så tilfelle bør man likevel ikke velge abonnement ukritisk; Med samme ovennevnte fremgangsmetode kan du finne frem til hvilke av abonnementene som gir subsidiering som kommer best ut. Ideelt sett betaler du en ekstra månedspris i ren avbetaling på telefonen uten at minutt-, oppstart-, og SMS-pris skyter i været. Abonnementer som operatøren påstår å være ”skreddersydd for deg som vil kjøpe ny mobiltelefon”, bør du gå ekstra grundig i sømmene. Som regel er det nettopp disse abonnementene som er dyrest i bruk.

(Artikkelen fortsettes.)
 
6. Magefølelse og sunn fornuft
Det er en relativt enkel sak å bytte mobilabonnement i Norge. Når du bestiller et abonnement hos en ny operatør, og vil ta med deg nummeret ditt, sørger din nye operatør for at dette skal gå i orden. Du får dermed et nytt SIM-kort tilsendt i posten med beskjed om når dette aktiveres (som regel tar det cirka 10 arbeidsdager å ”portere” et nummer). Din forhenværende operatør vil kanskje ringe og spørre hvorfor du bytter abonnement, og overtale deg til å ombestemme deg, men du trenger selvsagt ikke gi noen forklaring på det hvis du ikke vil. Men er du misfornøyd med operatøren du byttet til, er det bare å bytte tilbake – eller til en annen operatør.
Hvis du bruker fremgangsmåten vi anbefaler her, bør du finne frem til flere gode alternativer som passer ditt ringemønster. Likevel er det aldri dumt å lytte til magefølelsen; Hvis noe virker for godt til å være sant, er det som regel det. Og med en dose folkevett har vi klokketro på at du ender opp med et abonnement som du blir fornøyd med.
 

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen