Refleksjon

Finanskrise i fotomarkedet?

Det går ikke en dag uten at vi hører om omsetningssvikt i en eller annen bransje, og elektronikkbransjen er ikke den som rammes minst.

Både i Norge og internasjonalt er det gjort undersøkelser for å se hvordan dette vil påvirke kamerasalget.

I fjor nådde det totale kamerasalget nesten 120 millioner enheter, en økning på 19,3% fra året før. Av dette var nesten 10 millioner speilreflekskameraer (opp 29,7% fra 2007), mens kompaktkameraene sto for de resterende 110 millioner enhetene (opp 18,5%). Så 2008 var ikke akkurat noe kriseår for kamerasalget. Speilrefleks sto for ca 8,5% av antall enheter.

I Norge var tallene litt annerledes. Det totale salget var på 542 000 enheter, hvorav 107 000 var speilrefleks. Det vil si 20% av antall enheter. Lite tyder med andre ord på krisetider. Men siden krisen ikke kom før annet halvår i fjor, kan nok ting bli annerledes i år.

Prognoser for 2009:
CIPA (Camera & Imaging Producsts Association) forventer en nedgang i totalsalget i år på 0,7%, noe som i seg selv ikke er dramatisk. Nedgangen kommer blant kompaktkameraene, som der salget vil falle 1,3%. Tilgjengjeld vil slaget av speilreflekskameraer øke med 6,8%, slik at totalen ikke blir så ille.

I Norge ser tallene enda bedre ut. Benedicte Waaler i Fotorådet forventer at antall solgte enheter her i landet vil holde seg på samme nivå som i fjor. Men også her vil det være en økning i antallet speilreflekskameraer med 15% og et tilsvarende fall i antallet kompaktkameraer.

Nedskjæringer
Få bransjer ville blitt desperate om salget i år ble som salget i fjor. Så hvorfor rapporteres det da om nedskjæringer, oppsigelser og dårlige resultater fra kameraprodusentene? Årsaken er naturligvis de stadig fallende prisene på digitalkameraer. Reduserte priser betyr redusert fortjeneste på hver solgte enhet, som igjen betyr at produsentene er avhengig av å stadig selge flere enheter for å holde skuta gående. Når så ikke skjer, går det hardt utover inntjeningen.

Fra et markedssynspunkt betyr det at de svakeste vil måtte gi opp og at de sterkeste over tid vil bli sterkere. Noen merker vil forsvinne. Vi skal ikke forsøke å spå hvem som vil gå dukken først, men vi spår at om to år er det færre kameraprodusenter igjen i markedet enn det vi ser i dag.

Hva vil dette ha å si for deg og meg? På kort sikt ganske lite. På litt lengre sikt vil produsentene måtte forsøke å finne nisjer der det fortsatt er penger å tjene. Det betyr igjen kameramodeller som tilbyr nye muligheter eller retter seg mot nye segmenter i markedet. Vi ser allerede tendensen med for eksempel avanserte kompaktkameraer rettet mot entusiaster.

Vi får likevel håpe at den økonomiske krisen ikke rammer for hardt. Straks det går utover folks hjem og arbeid, er det av svært underordnet betydning hvilke kameraer som kommer på markedet.

Pressemelding fra CIPA finner du her.

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen