(Bilde: Eirik Helland Urke)

Fikk finansiert iPhone-lys på Kickstarter

– Hold dere langt unna Innovasjon Norge, sier Morten Hjerde i Riftlabs.

Amerikanske Kickstarter.com har fått mye omtale i mediene på grunn av alle de spennende prosjektene som har blitt finansiert gjennom dette nettstedet. Mobilstyrte lyspærer, Android-baserte spillkonsoller og avanserte 3D-printere er bare noen av prosjektene som har sett dagens lys takket være denne såkalte "crowdfunding"-tjenesten.

Crowdfunding innebærer kort fortalt at du legger ut en idé på nettet, og spør andre om de er villige til å bli med og finansiere idéen din mot at de for eksempel blir de første til å få det ferdige produktet – eller får en annen gjenytelse.

AppWorks-konferansen nylig fortalte gründer og sjef for det svenske crowdfunding-selskapet FundedByMe, Daniel Daboczy, om hvordan de nå satser på å posisjonere seg innenfor crowdfunding i Norge og i resten av Norden.

Daniel Daboczy i FundedByMe.
Daniel Daboczy i FundedByMe.Foto: Eirik Helland Urke

Brukerne vil hjelpe deg til suksess

En av de største fordelene ved å benytte crowdfunding er ifølge Daboczy at de som er med på å støtte prosjektet føler eierskap til prosjektet, og derfor vil hjelpe deg hele veien. Og når prosjektet har fått den finansieringen det trenger, og er stablet på beina, så vil de samme menneskene bidra til å markedsføre prosjektet – helt gratis.

– Det som skjer nå er et paradigmeskifte. Firmaer begynner nå å spørre om brukernes meninger. Det betyr at vi blir "deltakere", i stedet for bare sluttbrukere. Dette skjer innenfor politikk, musikk, kunst, og i forretninger, forteller Daboczy.

Tidligere har det vært slik at folk blir invitert etter at produktet er ferdig. Nå kan brukerne involvere og engasjere seg allerede før produktet er produsert, og mens det er under utvikling.

Daboczy forteller historien om den svenske gründeren Jon Widegren som ønsket å starte opp en ny hamburgerkjede, men som ikke klarte å få finansiering. Løsningen var å gå til FundedByMe og fortelle om idéen, og forsøke å få inn penger fra "folk flest" til å finansiere prosjektet.

– Det som da skjedde var at folk begynte å snakke om dette. De begynte å skryte av å ha kjøpt en "virkelig dyr hamburger" som ikke eksisterer, på et sted som ikke eksisterer. 182 dager etter at kampanjen ble startet åpnet hamburgerrestauranten Flippin' Burgers i Stockholm, og ble raskt en av de mest "hypede" restaurantene i Stockholm.

Restaurantkjeden fikk massevis av positiv omtale, og gründeren opptrer nå på TV, får forespørsler om å skrive kokebøker – og investorer flyr inn til Stockholm for å investere i restauranten.

– Det er fortsatt minst en time kø for å komme inn på denne restauranten, forteller han.

Kick Light festes på iPhone.
Kick Light festes på iPhone.Foto: Rift Labs

Fikk kickstart via Kickstarter.com

Gründer Morten Hjerde i det norske selskapet Rift Labs er en av mange som har brukt crowdfunding for å få sitt prosjekt på lufta.

Rift Labs lager et innovativt videolys, Kick Light, som monteres rett på en iPhone. Videolyset kan vise lys i mange ulike farger og kan brukes til å legge på spennende lyseffekter på videoene du filmer med mobiltelefonen – for eksempel hvis du vil imitere lyn og torden, det flakkende lyset fra en peis, eller andre ting. Kick Light-appen lar deg også "sample" lys fra en video, slik at du etterpå kan bruke lyset i din egen foto- eller videoproduksjon.

Hjerde valgte å bruke den amerikanske crowdfunding-tjenesten Kickstarter for å få finansiert sitt prosjekt.

– Kickstarter fungerte bra. Vi fikk inn 1,3 millioner kroner, og det var det dobbelte av det vi ba om. Vi er nå i ferd med å produsere enhetene, og jeg holder nå på å reise frem og tilbake til Kina for å snakke med produsenter, forteller Hjerde.

Hjerde forteller at det å gå i direkte konkurranse med store etablerte aktører sjelden fungerer på denne typen prosjekter.

Styr unna Innovasjon Norge

– Vi må ha penger for å lage dette. De finansieringsmåtene vi har er lån i bank. Men banken er ikke interessert i å dele risikoen med deg, de vil ha null risiko. Så i praksis må du ha pant i for eksempel et hus for å få lån, sier Hjerde.

En annen finansieringsmåte er å gå til investorer. Men investorene ligger ofte litt etter, og det er vanskelig å få investorene interessert i helt nye prosjekter. Strategiske investorer – som for eksempel et selskap som driver med noe av det samme som deg – er også en mulighet for finansiering. Men du risikerer å bli kastet på dør så fort investoren endrer strategi, mener Hjerde. Han er også svært skeptisk til Innovasjon Norge.

– Statens Innovasjon Norge er antagelig den dårligste finansieringsformen av noen. Hovedsakelig fordi du ikke får noen penger. Uerfarne gründere blir lurt til å bruke måneder på å produsere forretningsplaner og masse annet, og ender opp med å ikke få noen penger likevel. De som får penger fra Innovasjon Norge er profesjonelle søknadsskrivere som sender inn søknadene sine fra utkant-Norge, sier Hjerde krasst.

Kommunikasjonsdirektør Kjetil Svorkmo Bergmann i Innovasjon Norge håper ingen har følt seg lurt i kontakt med Innovasjon Norge.

– Det stemmer at det er mange gründere som ikke får penger fra Innovasjon Norge. Slik skal det også være – vi skal bare bidra der vi virkelig utgjør en forskjell. Men ingen skal føle seg lurt når de er i kontakt med oss. Hvis de gjør det, har ikke vi gjort jobben vår godt nok, sier Bergmann.

Bergmann forteller at de jobber med tusenvis av gründere og nystartede bedrifter innenfor en stor bredde av bransjer over hele landet, og at mange av dem får finansiering fra dem, men at de også får gode råd, nettverk og samarbeidspartnere.

–  Kickstarter.com og andre typer crowdfunding fungerer helt sikkert veldig bra for mange, og vi synes det er glimrende at det nå finnes enda flere måter å skaffe penger til spennende prosjekter på, sier Bergmann.

Morten Hjerde sa på AppWorks at Crowdfunding sto igjen som den mest interessante måten å få finansiering på. Det viktigste med crowdfunding er at det ikke er noen som forteller deg at "dette tror vi ikke på" eller stiller spørsmål ved hvor stort markedet ditt er, fortalte Hjerde.

– Hvis du legger ut prosjektet ditt og mange er villige til å investere penger i det, så er det bevis for at prosjektet har livets rett, sier Hjerde.

Her kan du se hele presentasjonen fra Daniel Daboczy i FundedByMe:

Og presentasjonen til Morten Hjerde i Rift Labs, hvor du også kan se en demo av hvordan Kick Light-videolyset fungerer:

Se alle foredragene fra AppWorks her

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen