Fiats nye elbilkonsept Centoventi kommer med en rekke spennende idéer.
Fiats nye elbilkonsept Centoventi kommer med en rekke spennende idéer. (Foto: Fiat)

Fiat lanserer elbilkonsept med et batteri du kan ta ut og lade selv

Fullt utstyrt kan den få 500 kilometer rekkevidde.

Fiat viste frem et splitter nytt elbilkonsept på bilmessen i Genève denne uken. Bilen er kalt Centoventi, italiensk for 120, et navn som er valgt for å hedre Fiats 120-årsjubileum i år. 

Bilen vil også få 120 ulike tilbehørsvarianter som du stort sett kan kjøpe og installere selv. Mange av disse vil passe i dashbordet, som er perforert med hull som kan brukes til å «klipse» fast ulike ting, som koppholdere, høyttalere og mye annet.

Disse skal også kunne 3D-printes, om du vil ta deg av hele jobben selv, og Fiat sammenlikner selv systemet med Lego-brikker. 

Centoventi-konseptet har «selvmordsdører» og fire seter. Under forsetene er det plass til et ekstra batteri. Foto: Fiat

Fem ulike takfarger, fem støtfangere, fem felger og fem foliealternativer gjør også sitt til at du kan få en bil som ser ut akkurat slik du vil. Selv setene er plassert på sokler som gjør at du kan bytte dem ut med noe annet om du skulle ønske det. 

Modulært batteri 

Et perforert dashbord lar deg feste tilbehør nærmest helt etter eget ønske. Her med den doble skjermløsningen. Foto: Fiat

Fiat ser dessuten for seg at du kan velge mellom to ulike løsninger for instrumentpanelet.

Det mest grunnleggende har en enkelt titommers skjerm, hvor hensikten er at du skal bruke mobiltelefonen din til det aller meste, mens den andre løsningen har ytterligere én skjerm som håndterer infotainment, navigasjon og liknende. 

Det mest spesielle er dog kanskje at Fiat ser for seg en løsning med en modulær batteripakke. Innstegsmodellen kommer med et batteri som gir opptil 100 kilometer rekkevidde, og så kan du installere flere batterier etter eget ønske, opptil tre stykker. Disse plasseres under gulvet i bilen, på samme måte som i andre elbiler, og må installeres av et verksted. 

Fiat har imidlertid også laget plass til ytterligere ett batteri under setet, og dette batteriet vil kunne taes ut og lades hjemme, omtrent som et elsykkelbatteri. Totalt vil dette kunne gi 500 kilometer rekkevidde. Bilen har også en skjerm på lasteluka bak, som for eksempel vil kunne gi informasjon om ladestatus når bilen ikke er i drift. 

Skulle du ha behov for det, kan du rett og slett ta ut hele passasjersetet og erstatte det med et barnesete – eller noe helt annet. Foto: Fiat

Ingen stor bil 

Med riktig styling får Centoventi-konseptet nærmest et litt Min Cooper-aktig utseende. Foto: Fiat

Centoventi-konseptet er ellers med sine 3680 x 1740 x 1527 millimeter ørlite større i alle retninger enn for eksempel en Fiat 500 eller en Volkswagen e-Up, så det er ingen spesielt stor bil det er snakk om. 

Fiat har heller ikke offentliggjort noen detaljer om verken motorytelse eller når de forventer at den eventuelt skal bli tilgjengelig.

Fiat oppgir imidlertid at bilen skal bli den «minst kostbare elbilen på markedet», delvis takket være det modulære batteriet. 

Her er for øvrig selskapets lanseringsvideo: 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen