Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde (Foto: Kurt Lekanger, Tek.no)

Forbrukerrådet er ikke fornøyd med situasjonen i  Bredbånds-Norge. Det er Telenor og Get.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Bredbåndsmarkedet i Norge er komplisert. I motsetning til for eksempel markedet for mobilabonnement, hvor vi i dag stort sett kan velge nøyaktig hvilket mobilabonnement vi vil, er det ikke samme spilleregler for bredbånd. 

I fjor høst gikk Forbrukerrådet igjennom markeds- og konkurransesituasjonen i markedet forhøyhastighets bredbånd i Norge, og nå er den endelige rapporten klar. Du kan lese den i sin helhet her (pdf), men konklusjonen er at bransjen må åpne seg mer opp og at det trengs mer regulering:

Finn Myrstad, fagdirektør i Forbrukerrådet.

– Det er fortsatt altfor vanskelig å orientere seg i markedet. De fleste av oss har også få reelle valgmuligheter når vi skal velge bredbånd, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet i en pressemelding. 

For å få bukt på problemene har Forbrukerrådet foreslått fem tiltak: 

  1. Data om bredbåndsmarkedet må tilgjengeliggjøres

    De kommersielle aktørene bør vise hvor de leverer bredbånd, slik at det er mulig å vurdere alternative teknologier, hastigheter og priser.

  2. Det bør utarbeides en veileder for borettslag

    Boligsammenslutninger bør få økt innkjøpsmakt ved kjøp av høyhastighets bredbånd, for eksempel ved gå sammen om å stille krav til etablering av tekniske grensesnitt.

  3. Det bør legge til rette for større og rimeligere datapakker

    Små datakvoter hindrer konkurransen med fast bredbånd, og bør uansett økes for å møte kundenes ønsker og forventninger.

  4. Bredbånd bør gjøres til en rettighet

    Tilgang på høyhastighetsbredbånd bør gjøres til en rettighet, for å unngå at det utvikler seg digitale klasseskiller.

  5. Økt regulering ved monopoladferd

    Dersom fravær av grossistregulering av bredbåndsaksess fører til monopoladferd i form av høyere priser og dårligere tjenestetilbud, bør det gripes inn mot dette.

Kritiske til rapport

Kanskje ikke overraskende er de to største leverandørene av bredbånd i Norge, Telenor og Get, uenige i Forbrukerrådets konklusjon. 

Birgit Bjørnsen, leder for TV og bredbånd i Telenor

– Vi noterer oss Forbrukerrådets rapport, men er ikke enig i flere sider ved den. Det er intens konkurranse i bredbåndsmarkedet, og knallhard kamp om kundene fra område til område. Det reflekteres i at det fins mellom 130 og 140 aktører som tilbyr høyhastighets bredbånd, forteller Birgit Bjørnsen, leder for TV og bredbånd i Telenor til Tek.no. 

Ifølge Nkoms siste rapport har Telenor 39,9 prosent av alle private abonnement for fast bredbånd i Norge, mens Get (inkludert TDC og Homebase) er nest størst med 17,7 prosent av markedet. Sammen har de to aktørene altså nesten 60 prosent av alle private bredbåndsabonnement i Norge hos seg. Heller ikke Get har noe problem med dagens tilstand: 

Sebastian Eidem, kommunikasjonssjef i Get TDC

– Vi mener den norske markedssituasjonen er gunstig for kundene. Norske kunder har den høyeste bredbåndshastigheten i Europa, som også gjør oss til et av de raskeste samfunnene i verden på bredbånd. Dette viser at konkurransen funger, skriver Sebastian Eidem, kommunikasjonssjef i Get TDC.

Eidem sier samtidig at ikke alle nordmenn har tilgang til høyhastighetslinjer i dag, og mener et fortsatt fokus på forbedret infrastruktur er viktig, slik at flere vil få tilgang til raskt bredbånd. 

Savner bedre informasjon

Et av punktene Forbrukerrådet peker på i sin liste over tiltak er mangel på god data om bredbåndsmarkedet. Dette kjenner ikke Get seg igjen i: 

– Utfordringene fremover med at ikke alle har et godt nok tilbud er ikke mangel på oversikt og åpenhet (alle priser og betingelser ligger enkelt tilgjengelig på nettsidene i dag), men på lønnsomhet i utbyggingen. I Norge bor vi spredt i en krevende geografi som gjør det dyrt å bygge ut avansert infrastruktur, skriver Eidem i e-posten til Tek.no. 

Telenor på sin side mener det vil være for komplisert å lage en tjeneste som belyser dette:

– Vi mener det blir krevende å få inn så mange aktører i en tjeneste som viser gjeldende priser, og er redd den vil bli ufullstendig, ressurskrevende og  ikke vil tilføre nytteverdi for publikum. Priser, hastigheter og et steds tilbydere er åpent tilgjengelig informasjon. Myndighetene la i sin tid ned telepriser.no – av gode grunner, forteller Bjørnsen.

Hvordan er situasjonen hjemme hos deg? Har du mulighet til å bytte bredbåndsleverandør selv, og synes du i så fall det er lett å finne informasjon om alternativene? Kommenter gjerne i kommentarfeltet nedenfor!

Norges beste mobilabonnement

Mai 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen