Kommentar

Fem mobile trender du må vite om

– Mobilen brukes opptil 150 ganger om dagen, skriver Geir Sand Nilsen.

Jeg blir ofte spurt om hva som skjer med mobilmarkedsføring framover. Jeg har derfor satt opp fem trender, som jeg mener du må ta stilling til når det gjelder mobil innen ett år.

Denne kommentarartikkelen er noe forkortet. Du kan lese mer om hver av de fem trendene på Mobilmarkedsforing.no.

1. Revurder forretningsmodellen din

Det høres kanskje rart ut at dette er en viktig mobil trend. Men dette er underliggende for hvordan man skal jobbe på mobil og har innvirkninger på det du driver i med i dag.

Se på eksempelet Norgestaxi vs Click A Taxi under. Begge lager apper for å bestille taxi (for øvrig den mest utbredte app-ideen på alle gründersamlinger). Innholdet i tjenestene er så og si identisk. Bestill taxi nær deg, gjør det lett å bestille og få bil kjapt.

Den store forskjellen ligger derimot i forretningsmodellen.

– Norgestaxi skal tjene penger på å kjøre flere taxi-turer
– Click A Taxi skal tjene penger på at man bestiller via dem. Selve taxi-turen foretas av andre.

Årsaken til at mobiltjenesten blir laget er altså totalt forskjellig. Men tjenesten er allikevel så å si innholdsmessig identisk.

Artikkelen fortsetter etter bildet...

Legg merke til at dette er problemstillinger som går på selve kjernen av forretningsdriften, ikke rent på mobil. Allikevel har en rekke selskaper til nå kastet seg på app-bølgen fordi de “må jo ha en app”. Hvordan den skal påvirke forretningsmodellen har i alt for mange tilfeller virket sekundært.

Du bør innse er at mobilen kan endre hvordan hele din business bør fungere. Du må i alle fall tørre å tenke tanken. Og helst før du setter i gang mobilutviklingen.

2. Fra kjøpe kunder til løse meg-her-nå

Det er få som er i tvil om at mobilen har endret brukervanene våre. Hvem har ikke vært oppgitt over hyppig mobilbruk under middag med kjæresten? Eller under møtet der du plutselig snakker til en mentalt fraværende person oppslukt i mailen eller Wordfeud.

Det endrede bruksmønsteret er veldig tydelig på mobil. Vi har gått fra en verden der mediebildet var oppdelt i perioder til en verden der vi alltid er tilgjengelig og på. Grafikken under viser hvordan mobilen binder dagen sammen med stadige avbrudd. Undersøkelser viser at mobilen sjekkes opp mot 150 ganger hver dag. Det er en gang hvert 6 minutt i våken tilstand. Om det i realiteten er så mye er jeg usikker på, men at det er ofte er hevet over enhver tvil.

Kilde: Raekdal.com (februar 2012).
Kilde: Raekdal.com (februar 2012).

Reklame har tradisjonelt vært å kjøpe medieplasser og trykke sitt budskap ut på flest mulig plasser. Selvsagt. Ut i fra en hverdag der mediedagen er stykket opp er dette naturlig. Jeg har omtalt dette også i tidligere trender: Du må løse her og nå. Men hvordan fungerer dette i den nye mediehverdagen med stadige, kjappe avbrudd?

3. Plattformuavhengig

Se på de to skjermbildene under. Ser du forskjellen på dem?

Riktig. De er identiske bortsett fra menylinjen nederst på den til høyre.

Bildet til venstre er Cubus' iPhone app. Bildet til høyre er Cubus' mobilside. Innholdet er identisk. Navigasjonen er identisk. Brukeropplevelsen er identisk. Prøv selv. (Last ned Cubus Fashion for iPhone og gå til www.cubus.com fra mobilen.)

Hvorfor er det slik? Svaret er selvsagt enkelt. iPhone-versjonen viser til mobilsiden uten at det er laget noe unikt innhold for iPhone. Dersom noe endres på mobilsiden, endres det også i appen. Man kunne selvsagt spurt seg hvorfor man i det hele tatt har laget en app. Årsaken går på hvor vi søker etter informasjon. Noen søker på google, mens andre foretrekker å søke i App Store eller Google Play. Ved denne løsningen når man alle med samme informasjon uansett hva slags mobil plattform de er på.

Så hva er det som har skjeddd? Forutsetningene og fordeler/ulemper med apps vs mobilsider har endret seg.

4. Ingen flere mobilstrategier

Ja, du leste riktig. Jeg mener det vil være en trend framover at det vil bli færre mobilstrategier som vi kjenner de i dag. La meg fortelle hvorfor.

Vi begynner med to enkle eksempler på hvordan vi bruker de ulike digitale enhetene. Under vises hvor mange av oss (mener Nielsen i alle fall) som bruker henholdsvis smarttelefon og nettbrett når de gjør ulike aktivtiteter.

Ett eksempel til. Grafen under viser tall fra OL i London 2012 og hvilke enheter som var pålogget når i løpet av døgnet. Ikke uventet er den lille skjermen den første og siste vi bruker før vi legger oss. PS: Legg merke til at desktop er en graf, mens man skiller på apps og mobil web. Det gjør at det ser ut som mobil kommer dårligere ut sett i forhold til mobil enn hva det faktisk gjør. Mobil samlet sto for 60 % av antall sidevisninger.

Flotte tall og masse man kan si ut av det her. Men det kan vi gjøre en annen gang. Jeg vil heller se det mer generelle. Grafene sier meg at vi åpenbart bruker terminalene forskjellig, men vi forventer fortsatt å ha all informasjon vi trenger tilgjengelig på alle terminaler.

Under OL byttet jeg om på å bruke TV, Mac, nettbrett og mobil som min første, andre og tredje skjerm. Noen ganger så jeg på livesending på TV, andre ganger på nettbrett mens resultater og nyheter stod tilfeldig oppe på en av de andre dingsene.

Som forbruker driter jeg i hvilken enhet jeg bruker, jeg vil bare ha dekket mitt behov. Men jeg forventer definitivt å kunne oppsøke den samme informasjonen på alle dingsene.

Så hva skal man gjøre? Velg. Først av alt. Dropp den store, hellige mobilstrategien.

5. ...og så var det den mobilsiden

Mobil har det vært snakket om en del år nå. Det begynner faktisk å bli en del selskaper som har gjort sine gode erfaringer. Jada, det er langt fra bra når nesten 90 % av Fortune 500-bedriftene ikke har mobiltilpasset karrieresidene sine og himla mange av de største norske selskapene ikke har en hovedside på mobil.

Men jeg tror at mange selskaper har prøvd noe. En landingsside, en liten kampanje og kanskje vraket et mobilside-prosjekt fordi den ikke ble så kul som de trodde. I det minste har man hatt et par selgere som prøver å pushe noe mobilgreier. Det har vært en liten pain den mobilsiden. En kostnad og noe man ikke helt har tatt stilling til.

Nå må du gjøre noe med den mobilsiden.

Inn i 2013 vil vi få så store mobiltall at man vil måtte revurdere den mobile tilstedeværelsen. En eventuell gammel er bygget på noe greier som er rasket sammen for relativt lave budsjetter. Gjerne av et mobilselskap som ville få deg som kunde og komme inn på markedet. Nå er det på tide å revitalisere og få den opp og stå på nytt. Eller finne tilbake til de gamle folka som prøvde å selge deg noe greier for noen måneder eller uker siden.

Trend 5 er kanskje mest en følelse. Du tvinges til å gjøre et skikkelig valg for din mobilside.

Les mer utfyllende om de fem trendene på Mobilmarkedsforing.no

Les også:

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen