Feilen i Telenor Proffnett utbedret

Oppdatert: Feilen i Telenor Proffnett er løst.

 

Feilen som rammet Telenors bedriftskunder er nå på det nærmeste løst. Alle bedriftskunder som ringer 8-sifrede nummer vil nå få forbindelse som normalt.

- Nå kan alle ringe som normalt, men fremdeles kan du få problemer om du forsøker å ringe kortnumrene som brukes internt i bedrifen, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor Mobil til Mobilen.no. Han sier Telenor vil vente til det blir roligere i nettet før også feilen med kortnummer blir fikset.

- Noen kan også oppleve at de får problemer med å ringe til talepostkassen sin. Det gjelder dem som har lagret nummeret til talepost med +47 forran nummeret, sier Amundsen. Skal du spille av innkommende meldinger må du ringe uten landskode. Også dette vil trolig bli ordnet i løpet av natten.

Opprinnelig melding:

Siden klokken 11.30 i dag har kapasiteten i Telenors bedriftsløsning Proffnett vært kraftig redusert. Årsaken skal være en applikasjonsfeil hos Telenor, skriver VG Nett.
For privatkunder skal det ikke være noen problemer med å ringe til andre privatkunder. Men om du er bedriftskunde, eller forsøker å ringe til en bedriftskunde, så vil du få problemer med å komme igjennom på mobilen, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor til VG.

Da vi forsøkte å ringe Amundsen kom vi frem på første forsøk.

- Klarte du å komme igjennom på første forsøk? Det er et godt tegn. Jeg har fått henvendelser fra folk som har forsøkt opptil ti ganger og bare blitt sperret i nettet, sier Bjørn Amundsen til Mobilen.no.

Amundsen forteller at Telenor nå (kl.13.50) restarter hele systemet i håp om at det skal hjelpe.

- Det ser ut som om det hjelper, siden du kom igjennom på første forsøk. Vi jobber på spreng for å løse problemet, som skyldes en applikasjonsfeil på en av våre servere, sier Amundsen. Han legger til at han ikke kan si om det vil ta minutter eller timer før nettet igjen vil ha normal kapasitet.

- Kan feilen ha sammenheng med at Telenor nettopp har innført nye bedriftstjenester?

- Det tør jeg ikke svare på. Jeg kan ikke huske sist vi hadde en feil av denne typen. Nå fokuserer vi på å rette feilen, og så får vi i ettertid analysere hva som er årsaken, sier Amundsen.

Feilen rammer bedriftskunder over hele landet.

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen