Feature
(Bilde: iStockphoto)

Den norske reise-appen Stay.com er klar for take-off

– Som å sette utfor et stup, og bygge flyet på vei ned.

– Det er definitvt mulig å satse internasjonalt på en app for et norsk selskap, sier CEO Joachim Paasche i Stay.com.

Det er nesten et år siden han for første gang tok kontakt for å fortelle om den nye, norske reise-appen han og teamet hans hadde utviklet. Da skulle de til USA og menge seg med de hippeste hipsterne, og jakte på den californiske gullfuglen.

Paasche og kollegaen hans Asgeir Hoem har reist flere turer utenlands det siste året, både for å knytte kontakter og høste erfaringer. Appen har fått nye funksjoner. Selskapet har fått flere ansatte. Lanseringståka har lagt seg litt nå, men skal vi tro Stay.com-gutta er det nå det virkelige eventyret begynner.

– "Å være en start-up er litt som å sette utfor et stup, og så bygge flyet på vei ned". Tror det var Reid Hoffman, LinkedIn-gründeren, som sa det. Det handler om å klare å fly, sier Paasche.

– Litt lavere partyfaktor i Norge

Stay.com har nå bikket en halv million brukere til iOS og Android. Paasche og Hoem forteller at de ikke visste hva de gikk til for et år siden, og at de har lært mye om hvordan det er å være "startup". Hoem sier at de kanskje satt litt i sin egen boble når de jobbet med appen sin, og at det var først når folk begynte å bruke den at de skjønte hva de burde gjort annerledes.

– Å ta til seg det folk vil ha, har nok vært den største prosessen. Og kanskje kaste bort noen av tingene vi trodde brukerne ville ha, men som de ikke brukte, forklarer Hoem.

CEO Joachim Paasche i Stay.com.
CEO Joachim Paasche i Stay.com.Foto: Stay.com

App-utviklerne har også observert noen store forskjeller mellom Norge og det store utland, og skryter av hvor seriøse norske start-ups tilsynelatende er i forhold til mange av de utenlandske.

– Hvis du snakker med selskapene her i StartupLab, og så drar på Tech Crunch-konferansen, så er det faktisk høyere kvalitet her. Det er høy kvalitet på norske start-ups, hevder Paasche.

– Også er det litt lavere party-faktor her, for det er det ganske mye av i California, for å si det sånn, legger han til.

Paasche forteller videre at de har møtt unge app-utviklere som bokstavelig talt lever av å dra på start-up-arrangementer i Silicon Valley. Der får de nemlig alltid gratis pizza eller taco, eller noe annet å spise.

Kaffe-tips fra Wendelboe, sushi med Hjeltnes

For et år siden var det offline-kartet og muligheten til å skreddersy din egen reiseguide som var Stay.coms sterkeste kort. I konkurranse med særlig Trip Advisor, men også apper som TouristEye, Everplaces, til dels Yelp og haugevis av andre reise-apper, har imidlertid Stay.com vært nødt til å videreutvikle tjenesten sin.

Nytt i år har vært guider fra såkalte "local professionals," som i utvalgte byer kommer med sine anbefalinger. Eksempelvis har programleder og skribent Arne Hjeltnes delt sine favorittsteder å spise lunsj i Oslo. Norske kaffe-connaisseurs kjenner kanskje navnet Tim Wendelboe, og han har plukket sine favoritt-kaffesjapper i Melbourne, Oslo, London og Berlin til sine Stay.com-guider. De lokale ekspertene er noe av innholdet som skiller den norske appen fra konkurrentene.

– For å få publisitet rundt konseptet hadde kanskje Jamie Oliver eller Gordon Ramsey vært kult å få med som local professionals. Det hadde vært helt konge, sier Paasche, og legger til at det blir lettere og lettere nå som de har noe å vise til.

Arne Hjeltnes er en av Stay.coms "lokale kjennere".
Arne Hjeltnes er en av Stay.coms "lokale kjennere".Foto: Stay.com/faksimile

Skal tjene penger på bookinger

Stay.com er gratis, og det vil den ifølge Paasche og Hoem alltid være. Det de etter hvert skal tjene penger på, er bookinger. Foreløpig handler det derimot å bygge kundemassen.

– Vi ser en organisk vekst hele tiden, og ser at folk er fornøyd med appen. Vi bruker minimalt på markedsføring, men jobber likevel mye med å bygge opp kundemassen. Jeg vet at det går lett å konvertere en stor kundemasse til bookinger, sier Paasche.

– Det kan bli bookinger allerede neste år, men vi må se på signalene vi får, legger han til.

Med bookinger kan du for eksempel bestille flybilletter, hoteller, billetter til dyreparker, forestillinger, konserter og lignende, eller kollektiv transport, direkte via Stay.com-appen. For at det skal være mulig trenger imidlertid det norske selskapet å lande noen store avtaler.

Ikke Norges Spotify

Ingen norske tjenester eller apper har vært i nærheten av å matche suksessen til svenske Spotify, eller finske Angry Birds (Rovio), for den saks skyld. Nærmest har spillet Wordfeud kommet. Stay.com har uttalte ambisjoner om å bli en norsk megahit med, og jeg siterer: "flere titalls millioner brukere". Paasche vet imidlertid at en app trenger et visst antall brukere før den virkelig tar av og går "viral," som de sier på startup-språket...

– Hvis vi passerer millionen, så tror jeg vi er de første (i Norge) til å gjøre det på en ordentlig tjeneste, hvis du ser bort fra Wordfeud og sånne ting, sier Paasche.

– Vurderer sterkt Windows Phone-app

Stay.com sier de vurderer å lage en Windows Phone-app.
Stay.com sier de vurderer å lage en Windows Phone-app.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no

Paasche og Hoem har nettopp fått klørne i et par Nokia-mobiler med Windows Phone OS, og pakker de opp for første gang når vi er på besøk hos dem i Forskningsparken. Foreløpig er Stay.com lansert til iPhone og Android, mens de har ventet litt med Windows Phone.

– Vi vurderer det sterkt, sier Paasche.

– Det hadde vært kult å være en stor fisk i en liten dam, men det blir også en ny plattform å utvikle til, en ny plattform å videreutvikle senere, og en ny plattform som også vil ha bugs. Det var litt det samme da vi utsatte iPad, sier Hoem.

Helt til sist spør vi Paasche om han har et godt råd til andre norske app-utviklere som vil satse på sin idé:

– Du må synes det er veldig gøy å lykkes, men at det er ikke så farlig hvis det ikke går, avslutter Paasche.

Les også: Slik lykkes du med din app-idé

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen