Feature Shinkansen

Et 700-serie HIKARI-tog på den japanske superekspressen – Shinkansen. (Bilde: Varg Aamo, Hardware.no)

Vi fant togene norske politikere drømmer om

Norge snakker såvidt om supertog. Japan har hatt dem i 50 år.

Hardware.no/Japan: Vi har allerede gjestet Tokyos teknologimekka Akihabara, og sett hvordan japanere fordriver tiden i arkadehaller, men «soloppgangens rike» Japan har fortsatt mye spennende å by på. Vi skal derfor ta en teknologisk rundtur i landet, og for å komme oss rundt bruker vi noe av det mest avanserte som finnes innen infrastruktur – og i dag skal vi fortelle om opplevelsen den leverer.

Vi sitter på Shinkansen, Japans superekspresstog, som strekker seg fra Aomori i nordøst til Kagoshima i sørvest. Med hastigheter som kan passere 300 kilometer i timen tilbakelegger de digre, slangeliknende togsettene de 475 kilometerene mellom Tokyo og Kyoto på bare 141 minutter – inkludert alle små stopp. Første stasjon etter Kyoto er Osaka, 51 kilometer eller 25 minutter senere.

Ut fra dette kan vi gjøre et tankeeksperiment, og overføre ytelsen til norske forhold. Da kunne togturen Oslo–Bergen, som i dag tar opp mot ni timer, gått unna på en fjerdedel av tiden. Oslo og Drammen ville vært knapt 20 minutter fra hverandre – like lenge som en trikketur fra Storo til Oslo S utenfor rushtid i dag. En tur fra Tromsø til hovedstaden ville tatt drøyt åtte timer – og det er hvis toget hadde stoppet like hyppig langs hele strekningen som den gjør på den mest befolkede linjen i hele Japan.

Som et lavtsvevende fly

Vi er på vei til vår første avtale i Osaka, og siden turen tar noen timer får vi oss like godt noe å spise. En matboks med oksekjøtt, ris og grønnsaker havner på det nedfellbare bordet vårt til den nette sum av 920 yen, altså litt i underkant av 60 kroner. Dette er kanskje den beste analogien til en skive med brunost i dette landet, men vi merker at togvertinnen er litt lei for at bevertningen er såpass enkel.

Stillegående klimaanlegg til hver seterad sørger for at temperaturen alltid er mest mulig behagelig for de reisende.
Stillegående klimaanlegg til hver seterad sørger for at temperaturen alltid er mest mulig behagelig for de reisende.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

Vi sitter ombord på en HIKARI. Navnet på akkurat denne typen togsett er det japanske ordet for «lys», og de foretar sine to minutters stopp på flere stasjoner underveis enn for eksempel de dyrere NOZOMI-togene – det japanske ordet for «ønske».

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

månedlig

Kr 49
Kr 12 per uke
Prøv gratis
Én måned gratis
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal.

Vilkår og bruksbetingelser

Allerede medlem?

Les kommentarene (11)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen