– Roboter kan ikke kjøre i fylla
(Bilde: Google)

– Roboter kan ikke kjøre i fylla

Internett-pionér mener selvkjørende biler vil endre verden mer enn Internett.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.

Lyst til å lese mer? Få fri tilgang, ny og bedre forside og annonsefritt nettsted for kun 49,- i måneden.
Prøv én måned gratis Les mer om Tek Ekstra
Annonsør­innhold
Les hele saken »

Dublin/Tek.no: Brad Templeton er en internett-pionér i ordets rette forstand. Som en tidlig og innflytelsesrik bruker på UseNet, og som mangeårig leder for personvernorganisasjonen Electronic Frontier Foundation, har han personlig hatt stor innflytelse på det Internett og den nettkulturen du kjenner i dag.

Nå er Templeton opptatt av selvkjørende biler. Han skjønner ikke hva vi venter på.

Det skjer mye i bilindustrien. Mercedes har allerede lansert en bil som tar over kjøringen for deg når det er kø. Snart lanserer Audi en bil der autopiloten tar seg av alle de kjedelige oppgavene, og til og med parkerer bilen i garasjen for deg. I 2017 planlegger Volvo å ha 100 selvkjørende biler på gata i Gøteborg, ifølge Templeton. Google har prøvekjørt sin fullstendig førerløse bil allerede. Stadig flere land endrer lovgivningen for å gjøre det tillatt med førerløse biler på veien, og følger dermed etter amerikanske delstater om Nevada, California og Florida.

Ser bare fordeler

De av oss som ikke har problemer med lukeparkering eller køkjøring ser kanskje ikke det helt store behovet for selvkjørende biler. Templeton ramser imidlertid opp fordeler i fleng:

  •        Eldre, blinde, epileptikere og diabetikere kan få et liv med langt større bevegelsesfrihet.
  •        Du reduserer kostnadene ved ulykker. I dag koster ulykker mer enn det samlede bensinforbruket, ifølge Templeton.
  •        Du reduserer behovet for parkeringsplasser i byer, siden selvkjørende biler kan deles av mange og ikke trenger å stå parkert mellom turer.
  •        Du reduserer utslipp, siden man oftere kan bruke en liten, elektrisk bil når man hele tiden kan velge bil etter behov.
  •        Du kan fokusere på medpassasjerene under kjøreturen, for eksempel ved å leke med ungene.
  •        Du får plass til flere biler på veien den dagen det bare er førerløse biler der.
  •        Robotsjåfører kan ikke kjøre i fylla.

Kombinasjonen robotsjåfører og uforutsigelig, menneskelig atferd i trafikken er det som oftest trekkes fram som et mulig problem med selvkjørende biler. Én ting er å programmere bilen for forutsigbare trafikkhendelser, men hva med de ulykkene det er umulig å forutse?

– Folk flest liker ikke å bli drept av roboter, mener Templeton.

Brad Templeton ser mange fordeler med selvkjørende biler.
Brad Templeton ser mange fordeler med selvkjørende biler.Foto: Brad Templeton

Med det illustrerer han frykten for hva som kan skje den dagen det eventuelt går galt med en førerløs bil. Templeton siterer imidlertid Moores lov, en spådom av Intels grunnlegger Gordon Moore, om at antall transistorer på et areal vil kunne dobles hvert annet år, slik at vi stadig får billigere prosessorer med mer kraft. Slik vil også den førerløse bilen utvikle seg – raskere og lengre enn noen hadde trodd, til datamaskinen blir den viktigste delen av bilen, mener Templeton.

Hvorfor gadd vi å kjøre bil?

Seval Oz fra dekkprodusenten Continental har i likhet med Templeton tidligere vært involvert i utviklingen av Googles selvkjørende bil. Hun mener at det ikke er maskinene man skal bekymre seg for.

– 95 prosent av dagens bilulykker skyldes menneskelige feil, sier Oz.

Hun tror derfor at de selvkjørende bilene med sin forutsigbare og fornuftige trafikkatferd også vil gjøre bilførere av kjøtt og blod mer forsiktige. Hun peker også på at et system der alt loggføres vil gjøre det enkelt å plassere ansvaret for eventuelle ulykker.

– Våre barn kommer til å spørre oss hvorfor vi gadd å kjøre bil, sier Seval Oz.

Seval Oz har vært med på å utvikle Googles selvkjørende bil. Nå jobber hun for dekkprodusenten Continental.
Seval Oz har vært med på å utvikle Googles selvkjørende bil. Nå jobber hun for dekkprodusenten Continental.Foto: Continental Corporation

Oz ser for seg en framtid der du kan bruke bilen til mer enn bare et fremkomstmiddel, der flere kan bruke samme bil, og der bilen kan hjelpe deg med daglige oppgaver. Hun er usikker på om vi som samfunn kan ta ansvaret for å si nei til å gi så mange av de svakeste i samfunnet vårt en ny hverdag.

– Som samfunn burde vi dømmes etter hvordan vi behandler de 20 prosentene som står lavest på rangstigen, ikke de ti prosentene på toppen, sa Oz til et lydhørt publikum på Web Summit i Dublin.

Templeton seter sin lit til de som alltid skal ha det siste i teknologi først – og som er villige til å betale for å få det, de såkalte «early adopters». Det er disse som får satt fart på ting, enten det er Iphone eller elektronikkindustrien det er snakk om.

Noen kjører selv, noen hjelper til

De selvkjørende bilene det forskes på i dag, enten de er ment å bare hjelpe føreren litt eller la føreren ta helt fri, er alle fullstappet med teknologi. Med optiske sensorer, nattsyn-teknologi og 3D-radar ser de gjennom både mørke og tåke, og blindsonen blir en saga blott. Bilene vil være tilkoblet nettet, men vil kunne operere uavhengig også når nettet er nede eller ved signalforsinkelser.

Mens Audi, Volvo og Mercedes først og fremst vil hjelpe deg å kjøre sikrere ved å plassere sensorer i blindsonen, varsle hvis du sklir over i nabofila uten å ha gitt tegn til å svinge eller bare hjelpe deg å parkere i trange parkeringshus, har Google tatt den helt ut.

Googles selvkjørende bil har verken ratt eller pedaler. Den har imidlertid sidespeil, for det er påbudt i California.

Sensorene kjenner igjen objekter på over hundre meters avstand i alle retninger, noe som er nyttig i trafikkerte kryss og rundkjøringer. De første prototypene har en maksfart på 40 kilometer i timen.

Google er allerede i gang med å testkjøre prototypene med piloter som an overstyre bilene med manuelle kontroller. Etter et par års testing håper Google å kunne lansere teknologien i større skala sammen med utvalgte partnere.

Går drømmen i oppfyllelse vil Google om ikke annet ha løst problemet med hvordan man skal kunne kjøre bil lovlig og bruke Google Glass samtidig…

Googles selvkjørende bil er fortsatt noen år fra offisiell lansering. Her fra en konseptskisse.
Googles selvkjørende bil er fortsatt noen år fra offisiell lansering. Her fra en konseptskisse.Foto: Google

Mange er opptatt av hvem som har ansvaret hvis en førerløs bil krasjer. Templeton mener denne problemstillingen er mindre viktig.

– Hvis en førerløs bil krasjer, er det enten forsikringsselskapet eller produsenten som har ansvaret. Uansett hvem av dem det er, er det du og jeg som ender opp med å betale kostnaden, enten det er i form av økte forsikringspremier eller dyrere nybiler, sier Templeton humoristisk.

Hyret inn filosof

Ved Stanford University tok de mann mot maskin-tankegangen enda et skritt lenger. De hyret en filosof for å se på om de selvstyrte bilene burde ha en kjøreatferd som var mest mulig menneskelig, eller mest mulig maskin-aktig.

Denne kan revolusjonere tungtransporten: Daimler viser selvkjørende trailer »

For eksempel ville jo en selvkjørende bil som foholdt seg helt slavisk til predefinerte regler kunne bli stående i timesvis i stedet for å kjøre forbi en feilparkert bil, dersom dette var i en forbikjøring forbudt-sone.

– Vi kom fram til at det beste er hvis maskinene etterhvert blir mer like menneskelige sjåfører, ved at de ser regler som mer veiledende enn aboslutte, og forstår at av og til gir det å bryte en regel det beste resultatet, sier Chris Gerdes fra Stanford Technology Ventures Program.

Vi står foran en durabelig transportrevolusjon:  Den selvkjørende bilen kan komme raskere enn du tror (Tek Ekstra) »

Se prøveturen med Googles selvkjørende bil:

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Til toppen