Feature
Konseptbilen Mazda Takeri så første gang dagens lys i 2011, og var en av de tidligste eksemplene på selskapets nyeste designfilosofi. I bakgrunnen står en Mazda Demio EV – en helt elektrisk variant av det som i Norge heter Mazda 2. (Bilde: Varg Aamo, Hardware.no)

Overlevde atombomben – så tok de verden med storm

Mazdas første fabrikk sto 5500 meter fra bombens sentrum. Det var langt nok.

Hardware.no/Hiroshima: Den japanske storbyen Hiroshima har som alle vet en trist og mørk historie. En sommerdag for snart 70 år siden ble byen målet for verdens første atomvåpen brukt i krig. Flere hundre tusen døde, og mesteparten av det som hadde vært en livlig by ble jevnet fullstendig med jorden.

Takket være tiår med gjenoppbygging, langvarig og sterk økonomisk vekst, og en mentalitet om at alt kan fikses er det lite som i dag, på overflaten, forteller om denne dystre fortiden. Gjennom gode og onde dager er det likevel ett navn som hele veien har betydd mye for Hiroshima, og som har bidratt sterkt til at byen i dag er en av Japans aller flotteste steder – Mazda.

Fra deres tidligste trehjulsmotorsykler med lasteplan, til toppmoderne biler med hydrogendrift og brenselceller; Mazdas kjøretøyer har alltid stått sterkt i selskapets hjemby. Særlig hydrogenbiler synes vi høres spennende ut, siden det for tiden bygges flere hydrogenstasjoner i Norge – men opp gjennom årene har Mazda kommet med en rekke andre nyskapninger også.

Spesielt selskapets satsing på Wankel-motorer, hvor de er alene i verden om å produsere biler som benytter denne helt spesielle teknologien, har betydd svært mye for at de har kommet seg dit de er i dag. Stadige forsøk på å lage mer energieffektive biler har ledet frem til seier i verdens hardeste billøp Le Mans, og med Skyactiv-teknologien lager selskapet i dag kjøretøy med lettere og gjerrigere karosserier, girkasser og motorer enn noen gang tidligere. Men i begynnelsen handlet det om kork.

Fra korkfabrikk til konseptbiler

Avisutklipp med bilde av den aller første Mazda-fabrikken etter at den brant ned.
Avisutklipp med bilde av den aller første Mazda-fabrikken etter at den brant ned.Foto: Faksimile

Historien om Mazda starter allerede i 1920. Kjøleskap eksisterer ikke, og folk bruker korkmatter og is for å holde maten sin nedkjølt. Den 45 år gamle ingeniøren og forretningsmannen Jujiro Matsuda oppfordres derfor til å overta en korkfabrikk, og under navnet Toyo Cork Kogyo ble det som senere skulle bli Mazda Motor Company født.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

månedlig

Kr 49
Kr 12 per uke
Prøv gratis
Én måned gratis
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal.

Vilkår og bruksbetingelser

Allerede medlem?

Les kommentarene (4)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen