Feature
(Bilde: Montasje, Teknofil.no)

De 10 viktigste spillkonsollene i historien

Visste du at den første kom allerede i 1972?

Når du hører ordet «spillkonsoll» i dag, går nok tankene dine rett til navn som PlayStation og Xbox – de to bautaene på det moderne spillmarkedet. Men visste du at spillkonsollene har eksistert i mange tiår? Konsollen dukket faktisk først opp tidlig på syttitallet, og har siden den gangen vært et populært innslag i stuer verden over. I denne artikkelen vil vi ta geleide deg gjennom de viktigste spillkonsollene i historien, helt fra begynnelsen av 70-tallet til dagen i dag. 

1972: Magnavox Odyssey

Magnavox Odyssey.
Magnavox Odyssey. Foto: Vanamo Online Game Museum

Hva

TV-presentasjon av Odyssey.

Tidenes første kommersielle spillkonsoll med utskiftbare spill. Magnavox Odyssey var en ekstremt enkel konsoll – innmaten stammet fra sekstitallet, og ser ut som den kommer fra et gammelt fjernsynsapparat. Maskinen brukte en blanding av analog og digital teknologi, og hadde verken en prosessor eller minne. Likevel kunne man altså spille spill på den, og det kom 16 forskjellige spill i løpet av konsollens levetid. Disse inkluderte et Pong-aktig tennisspill, et skispill og et skytespill der man brukte en modellrifle til å kontrollere med. Bakgrunnsgrafikk fikk man rett og slett ved hjelp av delvis gjennomsiktige ark som man klistret på TV-skjermen. 

Hvorfor

Man kan kanskje si at hjemmekonsollen «måtte» bli oppfunnet. De første, enkle «dataspillene» dukket opp så tidlig som på femtitallet. Og det første elektroniske, myntopererte arkadespillet var Computer Space, som kom i 1971. Men Magnavox Odyssey var likevel først ut, og sparket dermed igang en milliardbransje som fortsatt lever i beste velgående. Oppfinneren av Odyssey, Ralph Baer, regnes som videospillenes far. Han døde sist desember, i en alder av 92 år.

1976: Fairchild Channel F

Fairchild Channel F.
Fairchild Channel F. Foto: Vanamo Online Game Museum

Hva

Reklamefilm for Fairchild Channel F.

Denne konsollpioneren har du neppe hørt om. Den ble lansert av mikrobrikkeprodusenten Fairchild Semiconductor, først under navnet Fairchild VES. I likhet med Magnavox Odyssey fremstår den ekstremt enkel i dag, men der Odyssey kun hadde sort/hvitt-grafikk, skiltet Channel F med åtte forskjellige farger. I løpet av konsollens levetid kom det 27 spill til den. Disse inkluderte både sportsspill, actionspill og brettspill.

Hvorfor

Dette var den første konsollen i det vi regner som den andre konsollgenerasjonen. Det var den første konsollen som lagret spillene på programmerbare ROM-kassetter, og det var den første konsollen som benyttet seg av en hovedprosessor (CPU). Dette lot spillutviklerne lage langt mer avanserte spill enn det som var mulig på Magnavox Odyssey og de andre enkle konsollsystemene på markedet. Dette var for eksempel første gangen konsollspillutviklere kunne befolke spillene sine med figurer styrt av kunstig intelligens.

1977: Atari 2600

Atari 2600.
Atari 2600. Foto: Vanamo Online Game Museum

Hva

TV-personligheten Conan O'brien spiller Atari 2600-spill.

Atari var selskapet bak det første kommersielle, elektroniske arkadespillet Computer Space. Året etter lanserte de det mye mer kjente Pong, som ble en supersuksess og gjorde Atari til et navn alle kjente. I 1977 lanserte de sin første skikkelige hjemmekonsoll, nemlig Atari 2600. Da var markedet for alvor klart for elektroniske spill i stua, og konsollen solgte hele 30 millioner eksemplarer i løpet av sin levetid. Det kom over 500 spill til konsollen.

Hvorfor

Atari 2600 var den første virkelige konsollsuksessen, som beviste at dette var et marked man kunne tjene store penger på. Det er en ikonisk konsoll som «alle» over en viss alder har erfaring med. Men det var også den første konsollen som fikk et livlig marked med spill fra tredjepartsutgivere. Den første uavhengige spillutgiveren i verden var Activision, som ble dannet av en gjeng veteraner fra Atari og hadde stor suksess med «uoffisielle» Atari 2600-spill. Først forsøkte Atari å bekjempe dem, men senere forstod de at flere spill resulterte i flere solgte konsoller – og mer gryn i kassa.

Men overfloden av spill av varierende kvalitet ledet også til det store «videospillkrasjet» i 1983, som nesten tok livet av hele bransjen.

1983: Nintendo Entertainment System

Nintendo Entertainment System.
Nintendo Entertainment System. Foto: Vanamo Online Game Museum

Hva

Nintendos største ess: Super Mario Bros.

Nintendo hadde allerede hatt suksess med flere spillsystemer, inkludert de håndholdte Game & Watch-spillene, men det var med Nintendo Entertainment System at de ble et verdenskjent navn og synonymt med spill. Konsollen ble først lansert under navnet Famicom (forkortelse for Family Computer) i Japan, i 1983. Den vestlige versjonen kom til USA i 1985, og Europa så sent som i 1987. Med massevis av eksisterende spill i høy kvalitet ble Nintendo Entertainment System en umiddelbar suksess i vesten, og introduserte en hel generasjon til rørleggeren Mario og helten Link. Konsollen var ikke spesielt kraftig, men som Nintendo har demonstrert mange ganger siden, er det spillene som er viktige.

Hvorfor

Det amerikanske konsollmarkedet lå med brukket rygg totalkollapsen i 1983. De selskapene som overlevde krasjet gjorde de alt de kunne for å komme seg bort fra konsollspillbransjen. Konsollenkonseptet var dødt, og fremtiden lå hos Commodore 64 og andre datamaskiner. Nintendo Entertainment System endret alt. Konsollen vekket markedet opp fra de døde. Nintendo hadde også stålkontroll på markedet sitt. De bestemte hvem som fikk lov til å gi ut spill, og tok selv hånd om produksjonen av spillkassetter. Dermed kunne de kontrollere tilbud og etterspørsel på en måte som ofte irriterte utgiverne, men sikret at hendelsene som ledet til krasjet i 1983 aldri ville skje igjen.

Nintendo Entertainment System introduserte også den første skikkelige håndkontrolleren for konsoll, med styrekryss («d-pad») og to actionknapper.

1988: Sega Mega Drive

Sega Mega Drive (i USA het den Genesis).
Sega Mega Drive i amerikansk utgave. Foto: Vanamo Online Game Museum

Hva

Noen av de beste spillene til konsollen.

Sega var allerede en kjempe i spillindustrien, takket være sine svært populære arkadespill for spillehallene. De hadde dessuten oppnådd en viss suksess med sin første konsoll på det vestlige markedet, Sega Master System. Med Mega Drive lanserte de en konsoll som leverte overlegen grafikk og lyd, og hadde en kraftig 16-bitsprosessor. Resultatet var at mange av Segas populære arkadespill fikk trofaste Mega Drive-versjoner, noe som var et stort salgsargument. Det var dessuten på denne konsollen at Sonic ble introdusert, og Sega endelig fikk en maskot som kunne måle seg med Mario. I alle fall i en periode.

Hvorfor

Før Mega Drive kom på markedet hadde Nintendo nesten monopol på spillmarkedet, spesielt i Japan og USA. Men nå beviste Sega at det var mulig å konkurrere. De klarte å klore til seg en respektabel markedsandel, og hadde spesielt stor suksess i Europa og USA der . Der Mario ble sett på som en konsollmaskot for de yngste, var Sonic og resten av Sega-sortimentet ment for de litt eldre – dette var konsollen for de «kule» barna. Sega var dessuten langt lettere å ha med å gjøre enn Nintendo, og resultatet var at de store, vestlige spillutgiverne vendte tilbake til konsollmarkedet etter å lenge ha fokusert nesten eksklusivt på datamaskinene.

På neste side utforsker vi nitti- og totusentallets:
Bli med til side 2 »

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen