(Foto: Vegar Jansen, Tek.no)

Får «kinesiske» undertekster på Huawei-mobil

Noe går galt i Canal Digitals T-We-app.

Med relativt store, høyoppløste skjermer er det ikke så merkelig at mange velger å se film eller serier på mobiltelefonen. Men å få med seg hva som blir sagt er ikke alltid like lett, og da er undertekster en fin ting.

Bjørn Inge Solhaug har tipset oss. Foto: Privat

For Bjørn Inge Solhaug er i hvert fall ikke engelsk noe problem.

Likevel måtte han stusse litt da han lekte seg litt med sin nye Huawei P20 Pro smartmobil med Canal Digitals T-We-app. Her fikk han kun opp «kinesiske» undertekster på filmer fra CMore.

Og det helt uavhengig av valgt språk for undertekster i appen.

– Det skal være mulig å velge finsk, svensk, dansk eller norsk. Men det blir kinesisk, tipser Solhaug oss om i en e-post, og han legger ved et par skjermbilder fra mobiltelefonen.

Disse mystiske undertekstene dukker visstnok kun opp med kombinasjonen av Huawei P20 Pro og Canal Digitals T-We-app.

At det er kinesiske tegn som dukker opp, er det i hvert fall ikke noen tvil om. Hvorvidt det er faktiske undertekster er et annet spørsmål. Vår kinesisk er dessverre litt rusten, mens Googles oversetter-app ikke helt spiller på lag.

Det er derfor godt mulig at disse tekstene kun er vilkårlige kinesiske tegn.

Et kjent problem

For et par uker siden fikk vi sendt av gårde en forespørsel til Canal Digital, og i forrige uke fikk vi svar – da fra informasjonssjef Magnus Line i Telenor, som jo eier Canal Digital.

Magnus Line, informasjonssjef i Telenor Norge. Foto: Telenor

Da fikk vi vite at at dette var et kjent mysterium som kun rammet brukere med Huawei P20 Pro.

Én uke senere er det også klart at Telenor og tjenesteleverandørene har funnet og identifisert problemet. Men noen løsning blir det ikke før T-We-appen oppdateres senere i høst.

Når det blir har ikke Telenor noen eksakt dato for ennå. Spesielt snakksalige rundt hva som har vært problemet er de heller ikke.

– Jeg ønsker ikke å gå inn i detaljer rundt hva som er årsaken. Det viktigste for oss er å sørge for at alle kundene kan velge ønsket undertekst, og det løser vi når appen blir oppdatert, skriver Line i en e-post til Tek.no.

Ukjent antall

Huawei P20 Pro. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Ifølge Telenor er altså Huawei P20 Pro den eneste modellen som har dette problemet. Derfor skal feilen kun ramme noen veldig få kunder.

Men det må legges til at dette er en populær mobil. Ifølge tall fra Telia, som hver måned slipper en liste over de mest solgte smarttelefonene, har Huawei P20 Pro vært høyt oppe på rangeringen siden i våres.

Så akkurat hvor mange kunder som er rammet, kan det derfor ikke være lett å si så veldig mye om.

For alt vi vet, er det muligens også andre mobiltelefoner ikke Telenor og Canal Digital har fått testet som er rammet av den samme feilen.

Det er mye snakk om kinesiske Huawei for tiden:
Ble tatt for å jukse i mobiltester >>>

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen