Færre vil ha ny mobil

Mobilsalget i verden steg med 16 prosent i 2007. i forhold til året før. Det totale salget endte på 1,15 milliarder mobiltelefoner, ifølge en undersøkelse fra Gartner. Nå ser det imidlertid ut til at den enorme veksten er på vei nedover.

- Etter nok et sterkt år forventer vi at økningen i salg av mobiltelefoner til sluttbrukere reduseres i 2008. Det vil ende på rundt 10 prosents vekst nå som du mest utviklede markedene blir mer og mer mettet, sier forskningsdirektør for moile terminaler i Gartner, Carolina Milanesi

Storsalg i Asia
Det vil heller ikke ha noen stor innvirkning dersom det amerikanske og vesteuropeiske markedet vil få en økonomisk nedgang, på grunn av utviklingen i Asia.

- Det globale markedet vil være relativt immunt mot en nedgang i den amerikanske og vesteuropeiske økonomien, siden hovedveksten i 2008 vil komme fra nye markeder, sier Milanesi.

Nokia på topp
Nokia endte på 40 prosents markedsandel i fjorårets siste kvartal, og solgte mer enn 133 millioner telefoner i perioden. Samsung endte på andreplass, selv om markedsandelen sank. Motorola er fremdeles på tredjeplass, med en global markedsandel på 11,9 prosent i fjerde kvartal, noe som er en nedgang på omtrent ti prosent fra året før.

Sony Ericsson, som er et av de mest populære mobilmerkene i Norge, økte sin markedsandel og er nå ni prosent. LG endte på femteplass med 7,1 prosent.

Apple er fremdeles langt bak de andre aktørene i markedet, men kom seg i hvert fall inn på topp 10-listen over verdens mest solgte mobilmerker.
 

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen