Facebooksamling mot Canal Digital

Canal Digital har høstet mye kritikk for sine HD-mottakere. Kunder klager over trege menyer, opptaksmangler, bråkete bokser, problemer med bilde og mottakere som restarter uten grunn. Etter mange uinfridde løfter fra Canal Digital samles nå misfornøyde brukere på Facebook.

Les også: Canal Digital lover bedring.

Ble forbannet
Teknofil har tidligere beskrevet misnøyen hos flere av Canal Digitals kunder med HD-mottakere. Canal Digital selv har tidligere benektet store problemer med disse, men har samtidig flere ganger lovet oppgraderinger til boksene. For ikke lenge siden sendte selskapet ut oppdatering til sine parabolkunder med HD-mottakere. Denne oppdateringen rettet noe, men samtidig opplevde flere at den samtidig tilførte flere nye problemer. Etter å ha fått lite hjelp hos Canal Digitals kundeservice har nå kundene samlet seg på nettsamfunnet Facebook i gruppen "Vi som er lei Canal Digital sitt dårlige tilbud". Gruppens grunnlegger, Morten Ludvigsen, håper dette kan bidra for å få gehør hos Canal Digital.

- Det startet med at jeg rett og slett var forbannet etter nok en gang å ha møtt veggen hos Canal Digitals kundeservice. Jeg forstod at jeg ikke vil klare å ta denne kampen alene og så at det var mange som delte mine erfaringer. Jeg opprettet derfor gruppen for å kunne bygge opp en samlet klage, forteller han Teknofil.


Gruppen ble startet i april og har allerede fått samlet mange kommentarer til hva Canal DIgitals kunder opplever.

Logger feil
På gruppen loggføres de feil og mangler som oppleves med mottakerne fra Canal Digital. Her kommer det frem at mottakerne stadig restarter, lyden er usynkron i forhold til bilde og teksting faller ut. Flere av gruppens medlemmer kan fortelle om daglige problemer med mottakerne.

- Jeg er rett og slett flau på Canal Digitals vegne. Jeg jobber selv med utvikling og her er det såpass mye som mangler. Kundeservice hos Canal Digital gjør sitt beste når en ringer og det er mange dyktige folk som jobber hos Canal Digital, men jeg tror rett og slett ikke disse boksene holder mål. Det kan virke som om hardwaren er for gammel og da hjelper det ikke å stadig love nye oppdateringer som ikke hjelper, påpeker Ludvigsen.


Han presiserer at formålet med gruppen ikke er å syte. For han er det viktig at gruppen er ærlig og presis slik at det kan bygges opp et godt grunnlag for å rette en felles klage mot Canal Digital på dette. Han har også invitert flere i Canal Digital til å delta i diskusjon på gruppen, men så langt har han ikke hørt noe fra den kanten.

- Vi ønsker å presentere en fornuftig samling med materiell ovenfor Canal Digital. For meg er det viktig at dette gjøres korrekt slik at vi kan få en endring til det bedre. Gruppen har ikke mange medlemmer, men dette er en gruppe for spesielt interesserte. Dette handler ikke om grønn brus på Rema, påpeker Ludvigsen.

Mangler egen TV-nemd
Neste steg for gruppen vil være å ta saken videre påpeker Ludvigsen. Helt hvordan er han derimot usikker på og dette kan være lettere sagt enn gjort. Det fins per i dag ingen egen klageinstans hvis en opplever problemer med TV-tilbudet.

- Dette viser behovet for en egen TV-nemd på lik linje med de klageinstansene vi i dag har for telefon og nettleveranser, forteller Hans Marius Graasvold, rådgiver hos Forbrukerrådet.


Ifølge han jobber rådet med å få på plass en egen slik nemd etter en rekke henvendelser fra forbrukere som opplever problemer med sitt TV-tilbud. Foreløpig har ikke jobben med dette kommet lengre enn å kartlegge behovet for en slik tjeneste, men Graasvold påpeker at om behovet virker så omfattende som det virker som, så haster det med å få på plass en slik nemd.

- Hvis du sitter hjemme i dag og opplever problemer med TV-tilbudet har du ingen vei å gå om du ikke når gjennom hos kundesupport. Det er noe vi ønsker å endre på med dette, sier Graasvold.

Veldig bra med logg
Samtidig berømmer han Ludvigsens tiltak med opprettelsen av en egen Facebook-gruppe og måten denne i dag jobber på.

- Det beste de kan gjøre er å lage litt bråk og da fungerer Facebook som et godt samlingssted. Samtidig er det oppfinnsomt og lurt å loggføre alle feilene. Med en slik liste vil kundene stå langt sterkere i en eventuell klage mot Canal Digital, påpeker Graasvold.

Det er nemlig ikke bare å si opp TV-abonnementet om en ønsker det. I så fall må en betale for å bryte bindingstiden og det blir fort en ulønnsom affære. Men om kundene kan bevise at tjenesten har vesentlige mangler så vil de stå langt sterkere.

- Om en tjeneste har vesentlige mangler vil kundene kunne ha rett til å kreve prisavslag eller også å si opp abonnementet uten å måtte betale for brudd på bindingstiden. Hva som er vesentlige mangler vil være en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle, men om TV-signalet forstyrres en gang i uken så vil det trolig oppfattes som forstyrrende nok for en TV-titter, sier Graasvold.

Vil ta saken videre
Morten Ludvigsen på sin side håper gruppen vil få Canal Digital til å handle. Selv er han mildt sagt lei av problemene.

- Jeg håper gruppen nå kan vokse seg større, men jeg ser samtidig at dette snart må tas et steg videre for å kunne ha noen effekt, sier han.

Teknofil har forsøkt å kontakte Canal Digital angående saken, men har ikke fått noen kommentar.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen