Facebook på mobilen tar av

(Publisert 10.09.2009)

Du skulle kanskje tro at Facebook til de grader var på hell, og at en masseeksodus blant brukerne var nært forestående. Men neida; den sosiale nettverkstjenesten lever i beste velgående og vel så det. Nå har nemlig mange nordmenn fått øynene opp for at Facebook er svært godt egnet til bruk på mobiltelefonen.
Telenor oppgir at dobbelt så mange av deres kunder bruker nå Facebook på mobilen sammenlignet med antallet før sommeren.
Gjennombrudd
Antall Facebook-brukere i Telenors nett økte fra 72 000 i mai til 145 000 i juli. I august steg tallet til 147.500 brukere. I tillegg var det over 15 millioner sidevisninger på Facebook via mobilen i juni, og over 26 millioner i juli.
- I løpet av sommeren har vi fått en dobling av antall brukere av Facebook på mobilen. Man skulle forvente at denne trafikken ville gå noe ned etter sommeren, men dette er åpenbart ikke en sommerflørt. Nye mobilvaner er dannet, og etter sommeren ser vi fortsatt en vekst i antall brukere, sier leder for privatmarked Svein Henning Kirkeng i Telenor.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Stabil bruk
Det er enkelt og greit å sjekke de siste oppdateringene på Facebook på mobilen, og du har i praksis de samme basismulighetene på mobilen som på PC. Det er derfor svært forståelig at norske Facebook-brukere også tar i bruk tjenesten på mobilen. Telenor oppgir at 40 000 av deres kunder bruker Facebook på mobilen hver eneste dag, og at en gjennomsnittsbruker er inne på sin profil flere ganger om dagen og leser 25 sider per dag.
Tallene fra Telenor viser dessuten at det ikke fortrinnsvis er iPhone-kunder som benytter Facebook på mobilen; kun 10 prosent av Telenors kunder bruker iPhone. Likevel har også denne gruppen brukere blitt fordoblet siden juli.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Link på mobilportal
Er du Telenor-kunde og har prøvd mobilsurfing, har du sannsynligvis ramlet innom Telenors mobilportal. Her finner du flere av Telenors tjenester – for eksempel musikkbutikk –, men det er linken til Facebook som er mest populær på wap.telenor.no.
- Vi registrerer den samme doblingen av antall brukere som klikket på Facebook fra vår mobilportal i sommermånedene. Og når vi ser på klikk per bruker, ligger denne dobbelt så høyt som den nest mest populære tjenesten, sier Kirkeng.
- Kundene våre ønsker enkelhet og forutsigbarhet – og de vil at det skal være billig å bruke internett på mobilen. Med markedets laveste pristak på mobilsurfing ser vi at prisbarrieren er brutt, avslutter Svein Henning Kirkeng.
Telenor har en makspris per dag på 10 kroner (NetCom FlexiTalk har 9 kroner, for øvrig, men med hastighetsbegrensning etter 200 MB per måned), noe som helt klart har vært med på å gjøre det mer attraktivt å surfe på mobilen.
NetCom-kunder tidlig ute
Vi spurte NetCom om de hadde registrert de samme tendensene i sin kundemasse, og svaret var definitivt bekreftende. Det kan imidlertid virke som om NetCom-kundene var tidligere på Facebook på mobilen enn Telenors kunder.
- Vi ser litt andre tall hos oss når det gjelder utvikling gjennom sommeren. I mai hadde vi cirka 120 000 brukere på Facebook. Det kan tyde på at NetCom-kunder på Facebook var tidligere ute enn Telenor-kundene, sier innholdssjef Marius Halle i NetCom lurt.
 - Vi opplever også vekst gjennom sommeren men ikke i like stor grad som Telenor, legger han til.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Økt bruk av internett på mobilen
Det kan virke som om Facebook på mobilen stimulerer til økt surfing via mobilnettet. Vi presenterer Telenors betraktning om at iPhone ikke nødvendigvis er trendsetteren når det gjelder Facebook. Halle fokuserer – i likhet med Telenor – på andre årsaker.
- NetCom deler den oppfatning av at det ikke bare er iPhone-brukerne som bruker Facebook på mobilen. Mobilversjonen av Facebook er den desidert mest besøkte WAP-siden i nettet vårt, sier Halle.
- Det interessante her er også at kundene selv har funnet frem til denne siden, og tatt i bruk muligheten ved å oppdatere seg på farten uten voldsom markedsføring fra operatørene. Noe er det selvfølgelig i form av linker fra våre WAP-portaler, men det viser at hvis tjenestene er gode og interessante nok, så brukes de av kundene. Mange kunder har tatt i bruk mobilsurfing for første gang nettopp på grunn av Facebook, avslutter NetComs innholdssjef.
Tele2 med Facebook-kampanje
I et forsøk på å stimulere til økt bruk at internett på mobilen, kjørte Tele2 en kampanje i sommer som ga kundene gratis bruk av Facebook på mobilen. Kampanjen gjelder ut måneden, men operatøren har allerede sett at kampanjen har båret frukter.
- Tele2s Facebook-kampanje varer ut september, men vi har sett en meget høy vekst i bruken av Facebook via mobilen hos Tele2s kunder. Vi er spent på om bruken holder seg på det høye nivået også etter kampanjens slutt, sier produktsjef Nicolai Kristiansen i Tele2 til Mobilen.no.
Vil du ta i bruk Facebook på mobilen? Tast inn http://m.facebook.no i nettleseren på mobilen din og logg inn/registrer ny bruker. Sjekk først din operatørs priser for datatrafikk.
 
 

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen