(Bilde: Facebook)

Facebook lager furore i publiseringsbransjen

Lanserer Instant Articles, som lar deg lese «eksterne» artikler uten at du må forlate Facebook-appen.

Det gedigne sosiale nettverket Facebook blir stadig mer aktuelt når det gjelder nyheter – flere og flere belager seg på Facebooks nyhetsoppdateringsstrøm for å få med seg og ikke minst få lenker ut til de interessante nyhetene.

For mange tradisjonelle medier har dette ført til lavere forsidetrafikk, men til gjengjeld har flere kunnet oppleve at innhold som blir mye delt eller «går viralt» virkelig går så det suser. Og for kommersielle aktører har det selvfølgelig vært mulig å betale Facebook litt ekstra for å nå ut til enda flere brukere – noe de også gladelig har gjort for det mest delingsvennlige stoffet.

Et slags vinn-vinn-opplegg altså. I hvert fall for Facebook, som på sett og vis har blitt størst på nyheter og tjent penger på det – helt uten å ødsle en krone på journalistikk.

Ønsker raskere innlasting

Nyheter rullende forbi på Facebook-veggen har likevel hatt noen ulemper – spesielt har trege lastetider på mobiltelefonen ført til at folk heller ruller videre enn å klikke seg videre til en ekstern kilde, ettersom det vanligvis tar flere sekunder før man sendes videre til den eksterne kilden.

Foto: Facebook

Derfor har Facebook nå lansert Instant Articles, som i første omgang er eksklusivt for iPhone-appen og kun gjelder for utvalgte artikler fra The New York Times, National Geographic, BuzzFeed, NBC og The Atlantic i USA, samt britiske The Guardian og BBC News pluss tyske Spiegel og Bild.

Instant Articles er en plattform som sørger for at eksternt innhold kan nytes uten at du noensinne trenger å forlate Facebook-appen.

Ved siden av at Facebook da slipper å uroe seg for at du surfer videre på en eller annen ekstern side, får du også flere fordeler. Farten er som nevnt viktig, og det heter da ikke «instant» uten grunn – dette «eksterne» innholdet vil jo ligge på Facebooks servere.

Således vil du raskere kunne zoome i høyoppløste bilder, spille av video, kunne peke og klikke på kart og kommentere – i det hele vil du kunne få en langt bedre leseropplevelse, og det uten å måtte forlate Facebooks trygge favn.

Et slags samarbeid

Facebook og mediene konkurrerer i stor grad om de samme annonsekronene, og Facebook vinner med sin enorme brukermasse og popularitet. Paradoksalt nok har mange av publikasjonene som nå lider av tapte reklameinntekter bidratt til dette ved å aktivt dele sine beste artikler på Facebook – og således gjort det til en bedre kilde for nyheter.

Med Instant Articles blir det annerledes, ettersom Facebook ikke bare kan rappe stoff og legge det på sine egne servere. Vi snakker derfor om et mer direkte samarbeid mellom Facebook og mediene, der Facebook bidrar med plattformen og potensielle lesere, mens publikasjonene forståelig nok bidrar med selve innholdet.

Foto: Facebook

Hvis publikasjonen også kjører sin egen reklame i disse artiklene, får de dessuten beholde hele fortjenesten. Alternativt kan de bruke Facebooks eget reklamenettverk, som da vil stikke av med tretti prosent av inntektene fra reklamen.

Instant Articles er som vi skjønner bare i startgropa, men skulle formatet, plattformen og inntjeningsmodellen vise seg å fungere godt, vil det nok ikke ta lang tid før flere publikasjoner står i kø for å være med på moroa – og således vil gjøre Facebook til en enda mer attraktiv nyhetskanal.

Det høres kanskje ikke så veldig smart ut av mediene, men faktum er at Facebook allerede er så stor og viktig at det for mange ikke er noe reelt alternativ å stå utenfor.

Så en mulighet til å få reklameinntekter direkte fremfor klikk tilbake er ikke nødvendigvis så dumt, men det vil jo være avhengig av at Facebook holder vilkårene anstendige og ikke skrur til krana når mange nok har kastet seg på Instant Articles-vogna. Et annet spørsmål er hvor tungt disse raske artiklene vil veie i forhold til delte artikler fra publikasjoner som ikke kan eller vil være med på Facebooks nye plattform.

Vil du sjekke ut en artikkel på Instant Articles-plattformen kan du jo eksempelvis bevege deg over til The New York Times, men husk at du altså for tiden må ha en iPhone for at det skal fungere som avertert.

Det er ikke snakk om småpenger:
Så mye tjente Facebook på deg i 2014 >>>

Kilde: The Next Web

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen