Facebook vil bruke familiebilder for målrettede annonser
(Foto: Ted SOQUI/Corbis (All Over Press))

Facebook vil bruke familiebilder for målrettede annonser

– Frekt og trolig ulovlig, sier Datatilsynet.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Facebook koster ikke en krone å bruke, men likevel tjener de milliarder av dollar ved å sanke inn data om brukerne sine.

Nå vurderer selskapet å implementere en ny teknologi som kan gjette seg til hvem familien din er, basert på blant annet familiebilder og emneknaggene du bruker.

– Dette er noe vi ser på med bekymring, sier Tobias Judin, juridisk seniorrådgiver hos Datatilsynet, etter at Tek.no sendte ham patentsøknaden til Facebook.

– Alle har rett til respekt for privat- og familielivet sitt som en grunnleggende menneskerettighet. Min umiddelbare reaksjon er at Facebook ikke har noe med hvem du bor sammen med og at det er frekt å snoke.

Avslørt av en patentsøknad

Facebooks planer ble belyst etter at en patentsøknad fra 2017 ble offentliggjort fort kort tid siden. I søknaden står det at teknologien skal kunne «Forutse husholdningens demografi basert på bildedata».

I søknaden kommer det tydelig frem at de ønsker å bruke dataen for mer målrettede annonser. Ved å vite mer om hver bruker, slik som alder, kjønn og hobby, kan Facebook treffe bedre med annonsene sine, og dermed øke klikkraten på dem, som gir selskapet mer penger.

Tobias Judin, juridisk seniorrådgiver hos Datatilsynet er ikke overrasket over Facebooks patentsøknad. Foto: Datatilsynet

I teorien vil Facebook dermed kunne se på bilder du legger ut, analysere ansiktene til andre i bildet, og med nok data avgjøre om de er familiemedlemmer eller venner. Kombinert med andre ledetråder, som emneknagger og IP-adresser, kan Facebook bygge opp sin egen demografidata selv om du ikke har oppgitt det i profilen din. Dette vil være et klart brudd på personvernet, ifølge Judin:

– Personvernreglene sier klart at det ikke er fritt frem å samle inn opplysninger om oss, og det er ekstra strengt når det er snakk om sensitive personopplysninger, forteller Judin, og kommer med et eksempel:

– Teknologien kan avsløre sensitive forhold, som seksuell legning. For eksempel der to menn har samme IP-adresse og bruker emneknaggen #mannenmin i bildene de legger ut av hverandre.

– Ikke en konkret plan

Facebook har i en uttalelse til nettstedet Buzzfeed sagt at det ikke er sikkert at de vil implementere teknologien de har søkt om patent for:

– Vi søker ofte patenter på teknologi som ikke var ment å bli implementert. Et patent burde ikke bli sett på som en indikasjon på våre fremtidige planer.

Dette tror ikke Judin på:

Illustrasjonsbilde. Foto: Tek.no

– Patentsøknaden viser at Facebook i det minste er åpen for å bruke teknologien – ingen bruker tid og penger på noe slikt med mindre det er interessant.

Han påpeker dog at det kan hende at selv om Facebook implementerer teknologien i USA, er det ikke sikkert den vil komme til Norge, på grunn av våre strenge personvernsregler:

– Dersom Facebook velger å ta i bruk slik teknologi i Europa, kan potensielt de nye personvernreglene (GDPR) sette en stopper for det.

Brukerne er produktet

– Europeiske datatilsynsmyndigheter har allerede flere pågående saker mot Facebook om andre temaer, så vi hadde kanskje håpet å se økt fokus på personvernvennlige løsninger. Samtidig er vi ikke overrasket. Facebook ønsker kanskje å fremstå som personvernvennlige, men forretningsmodellen deres går ut på å vite alt om alle. Det er våre data de tjener penger på, avslutter Judin.

Les også: 50 millioner Facebook-kontoer ble hacket – slik klarte de det

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen