Illustrasjonsbilde

Facebook tester mobilbetaling

Skal gjøre det enklere å kjøpe fra apper.

Facebook har planer om å teste en ny løsning for mobilbetaling, skriver det Wall Street Journal-eide nettstedet AllThingsD

Løsningen skal gjøre det mulig for en bruker å kjøpe varer og tjenester inne i mobilapper ved å benytte Facebook-innlogging. Forutsetningen er at man har lagret kredittkortopplysninger i Facebook-kontoen. 

Ifølge AllThingsD skal man ikke behøve å taste inn betalingsinformasjon, men kun bruke Facebook-kontoen til å bekrefte kjøpet.

Facebook har bekreftet overfor AllThingsD at de tester ut en slik betalingsløsning, uten at de kommer med ytterligere opplysninger om den. Det ventes at løsningen vil bli lansert i løpet av de nærmeste månedene, men det er ikke klart om det gjelder kun USA i første omgang.

Konkurrent til PayPal

En betalingsløsning fra Facebook vil antagelig bli en direkte konkurrent til PayPal. Fordelen for Facebook er at en slik betalingsløsning vil kunne gi selskapet verdifull innsikt i kjøpevanene til brukerne av det sosiale nettverket.

Analytikeren Sucharita Mulpuru er imidlertid skeptisk til om brukerne vil stole nok på Facebook til at de vil legge igjen kredittkortinformasjonen der. Facebook har allerede begynt å samle inn kredittkortinformasjon i forbindelse med Facebook Gifts, en tjeneste som finnes i blant annet USA for å kunne bestille og sende fysiske gaver via Facebook. Det er imidlertid uklart hvor mange kredittkortnummere de har lagret.

– Ingen stoler på at sosiale nettverk skal lagre finansiell informasjon, og de kommer i hvert fall ikke til å stole på Facebook, sier Mulpuru. 

Les også: PayPal tester mobilbetaling med ansiktsgodkjenning

(Kilde: AllThingsD)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen