Facebook-spill er på vei nedover

Færre gidder, og det koster mer penger å utvikle spillene.

Det var en tid hvor man knapt kunne logge på Facebook uten å bli pepret med en eller annen forespørsel om å hjelpe til med bondegårder eller mafiavirksomhet.

Den tiden er nå på tilbakevei, skal vi tro en analyse gjort av IHS Screen Digest, skriver Venturebeat.

Undersøkelsen viser nemlig at ikke bare har spillene blitt dyrere å utvikle, men antall spillere ser ut til å stagnere.

Mister spillere

Mens Facebook-spillene så en enorm vekst i 2009 og 2010, hvor opp til 50 prosent oppga at de brukte det sosiale nettstedet til å spille spill, var det i 2011 bare 25 prosent som gjorde det samme.

Zynga-spillet CastleVille.
Zynga-spillet CastleVille.

Facebook-gigant Zynga skal også ha mistet rundt 40 millioner månedlig aktive brukere på samme tid, etter å ha falt fra 266 millioner til 225 millioner.

Antagelig blir det ikke enklere for Facebook-spillene fremover heller. Analysen forklarer nemlig hvordan Facebook nå strammer inn på den regelrette «spammingen» spillene tidligere har gjort, i form av massive mengder statusoppdateringer hos brukerne.

Dermed vil det være tyngre for nye spill å bli lagt merke til uten å samtidig bruke større summer på markedsføring. Samtidig blir det også stadig flere titler som kjemper om spillernes gunst.

Kampen for å holde på spillerne man faktisk har, har også tilspisset seg. Kundene forventer større og mer kompliserte spill, og det betyr økte utviklingskostnader.

Hvordan utviklingen går videre, gjenstår å se når vi gjør årsregnskap for 2012.

Les også: Facebook-spill millionsvindlet

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen