(Bilde: Internet.org, Jason McELweenie / Flickr)

Facebook og norske Opera vil gi hele verden Internett

IT-kjemper går sammen i ny organisasjon.

Mens Google flyr ballonger i et forsøk på å gi større deler av verden tilgang til Internett, har Facebook og en rekke andre selskaper lansert initiativet Internet.org.

Målet er å sørge for at alle verdens 7,2 milliarder mennesker kan koble seg opp til nettet, og dette skal ikke gjøres med hokus pokus. Sammen med blant andre Samsung, Opera, Nokia, Qualcomm, Ericsson og MediaTek, skal Facebook og Mark Zuckerberg bidra litt på alle fronter.

Mer effektivt

De konkrete planene bak prosjektet er ikke frigitt riktig ennå, men hovedlinjene er uansett klare. Alle de teknologiske aktørene skal yte sitt for å gjøre maskinvare billigere, databruk mer effektiv og hjelpe bedrifter med å øke tilgangen på Internett.

Fysiske produkter, som bærbare PC-er eller smarttelefoner, skal altså gjøres rimeligere. Internet.org-gjengen vil derfor utvikle og lansere teknologi som er mer billig å produsere, slik at stadig flere får råd til sluttproduktet.

Gjør det attraktivt

Når det gjelder effektiv dataoverføring, skal gruppen forske på bedre verktøy for komprimering av informasjon. Målet er å redusere belastningen på nettverk, og Facebook selv har for eksempel satt seg som mål å minske dataforbruket til sin Android-app fra 12 MB til 1 MB daglig.

Sist, men ikke minst, så skal Internet.org undersøke hvilke forretningsmodeller som gjør det mest mulig attraktivt for alle, fra utviklere til mobiloperatører, å bli med på kalaset.

Sjekk ut initiativet nærmere på Internet.org.

Google prøver seg på en annen løsning:
Disse ballongene skal gi Internett til hele verden »

(Kilde: Engadget)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen