(Bilde: iStock)

Facebook kan bli den beste CV-en din...

...eller koste deg jobben.

Arbeidsgivere har innsett at sosiale digitale nettverk er kommet for å bli, og mange steder er forbudet mot å være på sosiale medier i arbeidstiden opphevet. Vel stjeler sosiale medier tiden vår, men de er interaktive, sosiale og kontaktskapende, og kan i mange tilfelle bidra til viktige kontakter.

Når du søker jobb blir medier som Facebook og LinkedIn viktigere. Svært få sjefer vil ansette en person uten først å surfe innom vedkommendes Facebook-side. Ordtaket «si meg hvem du omgås, så skal jeg si deg hvem du er» vil snart kunne omskrives til «vis meg Facebook-vennene dine, og jeg skal si deg hvem du er».

Ikke alle synes denne virkeligheten er så rasende festlig. Spesielt om de er vant til å legge ut fyllebilder fra helgen eller delta i usaklige diskusjoner der meningene ofte blir sterkere enn de kanskje er ment.

Derfor hører vi ofte Facebook sett på som et tveegget sverd, som kan ha en positiv effekt, men som også kan gi hint om ting arbeidssøkeren helst vil glemme. På nettet er det den senere tid dukket opp velmenende røster som anbefaler å privatisere Facebook-kontoen og dele vennene opp i grupper som ikke har kontakt med hverandre. Det er den negative måten å håndtere Facebook på. Den har absolutt noe for seg, men den er ikke tillitsvekkende for den som surfer nettet for å lære deg å kjenne. Det blir lett til at arbeidsgiveren lurer på hva som er så kilent at du ikke kan snakke om det.

Hans-Petter Nygård Hansen anbefaler jobbsøkere å bygge opp en konsekvent faglig profil på sosiale media.
Hans-Petter Nygård Hansen anbefaler jobbsøkere å bygge opp en konsekvent faglig profil på sosiale medier.Foto: Nygård-Hansen

– Ærlighet varer lengst

I stedet for å skjule sine negative trekk eller sin ubevisste måte å bruke nettet på, er det mulig å gjøre det motsatte og bygge opp en profil som gjør en attraktiv på jobbmarkedet. Hans-Petter Nygård Hansen i Geelmuyden-Kiese har selv brukt sosiale medier flittig for å bygge opp profilen sin. Han er blitt kåret til Årets personlighet i sosiale medier, og har utarbeidet en rekke råd og vink for å bruke sosiale medier konstruktivt til å skaffe seg en jobb.

Etabler ditt eget brand – vær din egen merkevare. Da må du jobbe konsekvent for å bygge opp en enhetlig profil. Er du på Facebook, bruker du Twitter og kanskje andre sosiale nettverk, er det viktig å fremstå likt i de forskjellige nettverkene. Hvordan du opptrer på nett og i det virkelige liv bør være sammenfallende

Bygg opp synlighet: Snakk fag, ikke bare trivialiteter. På Internett er du hva du publiserer. På godt og ondt.

Kom deg på LinkedIn: 95% av alle headhuntere bruker LinkedIn for å søke og nettverke med potensielle kandidater. Er du ikke synlig er du usynlig.

Følg din fremtidige arbeidsgiver. Har du satt deg opp en liste over selskaper du kan tenke deg å jobbe for? Om du så har, bør du også følge disse selskapene på Twitter, like Facebook-siden deres, bli medlem av LinkedIn-gruppen, osv. Sannsynligheten er stor for at de vil bruke ett eller flere av disse nettverkene til å legge ut en stillingsannonse.

Delta i relevante diskusjonsfora. Finnes det andre blogger som skriver om ditt fagfelt, kan det lønne seg å delta i diskusjoner og andre fora. Sannsynligheten er stor for at du kan finne personer som jobber i din drømmebedrift som også deltar. Etablerer du kontakter her, så pass på å invitere dem som kontakter på LinkedIn etterpå. I beste fall kan du be de samme kontaktene skrive en omtale om deg i din LinkedIn-profil (les: CV)

Skap jobben selv: Sitter du på kunnskap og innsikt som du mener drømmebedriften din mangler, og som bare du kan gi dem? Ta kontakt da vel! Du har ingenting å tape på å ta initiativ til å skape din egen fremtid. De fleste vil være veldig glade for å høre fra personer som tar ansvar for egen fremtid, og om det ikke finnes en ledig jobb til deg der og da, så vil du med stor sannsynlighet bli tenkt på når anledningen skulle by seg.

Vær unik, men vær deg selv: Det lønner seg å få frem det som gjør deg unik, samtidig som du ikke prøver å skape et inntrykk online som du ikke kan forsvare offline.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen