Mark Zuckerberg under selskapets F8-konferanse.
Mark Zuckerberg under selskapets F8-konferanse. (Foto: Stephen Lam/File Photo)

Facebook kan bli abonnementstjeneste uten reklame og sporing

Vurderer betalt utgave av tjenesten, sier Bloomberg.

Nettstedet Bloomberg har vært i kontakt med kilder som hevder at Facebook nå vurderer å få på plass en abonnementsbasert utgave av tjenesten som blir reklamefri.

Selskapet skal ha brukt den siste tiden til å utføre markedsundersøkelser for å finne ut om en betalingsløsning vil få flere til å bli Facebook-brukere. Tjenesten skal ha utført lignende undersøkelser tidligere, men kom da frem til at brukere trolig ikke ville respondere positivt på en slik løsning. 

Nå mener de imidlertid at holdningen er i ferd med å endre seg, særlig med tanke på den siste tids avsløringer rundt håndtering av persondata. Selskapet henter så så si alle inntektene sine fra annonsering, og denne forretningsmodellen bygger i stor grad på målrettet reklame basert på innhenting av brukeropplysninger.

Har blitt hintet om av ledelsen

En betalingsbasert utgave av tjenesten uten reklame vil altså ikke basere seg på innsamling av persondata, og vil dermed kunne være mer attraktiv for de som er skeptiske til denne forretningsmodellen. 

Operasjonsdirektør hos Facebook Sheryl Sandberg har bekreftet at en abonnementsløsning er noe selskapet vurderer, sammen med mange andre ideer. Foto: Wikipedia

I forbindelse med den mye omtalte høringen i den amerikanske kongressen nylig uttalte Facebook-sjefen Mark Zuckerberg at det alltid vil være en versjon av Facebook som er gratis, en formulering som kan tolkes dithen at han ikke utelukker en betalt versjon av tjenesten. Under høringen uttalte Zuckerberg også at en abonnementsløsning var en idé «verdt å tenke på». 

Under presentasjonen av de seneste kvartalsresultatene i slutten av april hintet Facebooks operasjonsdirektør Sheryl Sandberg også om at en betalingsløsning er under vurdering.

– Vi har definitivt tenkt på mange andre inntjeningsformer, inkludert abonnementer, og vil alltid fortsette å vurdere alt mulig, uttalte Sandberg. Hun la imidlertid til at et fortsatt sterkt fokus på den reklamebaserte utgaven av tjenesten er den beste investeringen for selskapet.

Inntil videre er ingenting offisielt bekreftet, og Facebook selv har ikke kommentert opplysningene fra Bloombergs kilder. Ifølge kildene er planene ennå på et tidlig stadium og kan endre seg underveis.

En ny svindel sprer seg nå blant norske Facebook-brukere: Se opp for tilbud om gratis bensin »

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen