(Bilde: Photobank gallery/Shutterstock.com)

Facebook «beklager» omstridt eksperiment på brukerne

Men bare for den dårlige «kommunikasjonen».

For få dager siden kunne vi melde om at Facebook nylig utførte et hemmelig eksperiment på brukerne sine, som i etterkant reiste både etiske problemstillinger og vakte sterke reaksjoner. En av selskapets toppsjefer rykker nå ut, og forsøker å beklage det hele.

Eksperimentet, som omfattet nesten 700 000 Facebook-brukere, gikk ut på å filtrere nyhetsstrømmene på Facebook på en slik måte at de fikk en mer positiv eller negativ ladet tone. Hypotesen var at dette ville ha en følelsesmessig «smitteeffekt» på dem som så på nyhetsstrømmene, noe som viste seg å stemme.

En talsperson for Facebook sa til The Guardian at hensikten simpelthen var å forbedre tjenesten sin, og ifølge forskningsdokumentet som omtalte studien var eksperimentet i tråd med Facebook sine retningslinjer om bruk av data.

Facebook-nestsjefen Sheryl Sandberg beklager den dårlige kommunikasjonen rundt eksperimentet.
Facebook-nestsjefen Sheryl Sandberg beklager den dårlige kommunikasjonen rundt eksperimentet.Foto: Wikipedia Commons

Beklager «dårlig kommunikasjon»

Mange var likevel sterkt kritiske til det uanmeldte forsøket, blant andre en jussprofessor som mente at Facebook ikke hadde innhentet «informert samtykke», som er nødvendig under slike studier.

Nå ser det ut til at Facebook har tatt kritikken til følge. Avisen Wall Street Journal melder nemlig at selskapet nå har kommet med en unnskyldning, riktignok ikke for selve eksperimentet.

– Dette var en del av den forskningen som ulike selskaper utfører hele tiden for å teste ut produkter. Det var alt det var, men det ble dårlig kommunisert. Vi beklager den dårlige kommunikasjonen. Det var ikke meningen å gjøre noen sinte, sa nestsjefen i Facebook Sheryl Sandberg i en uttalelse onsdag.

– Hadde minimal effekt på brukerne

Andre representanter for Facebook har for øvrig også forsøkt å ufarliggjøre eksperimentet. Som nettstedet BGR melder skrev en av dataingeniørene som designet eksperimentet, Adam Kramer, i et Facebook-innlegg at forsøket kun varte i én uke og omfattet 0,04 prosent av brukerne.

Kramer peker også på at det var snakk om en svært minimal omprioritering av innhold i nyhetsstrømmene, og at brukerne i svært liten grad ble berørt av eksperimentet. Ingeniøren uttrykker samtidig forståelse for at folk ble bekymret, og sier videre at Facebook skal ta med seg lærdommen fra dette eksperimentet videre.

Facebook er stadig et mål for hackere: Nettstedet er blant målene som diskuteres på nettets undergrunn (Ekstra) »

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen