Få ut finger'n, Sony Ericsson

Sony Ericsson:

Sony Ericsson Mobile Communications er et samforetak stiftet av det svenske selskapet Ericsson og det japanske selskapet Sony for å produsere mobiltelefoner.

Selskapet ble etablert i 2001, og begge de to eierselskapene har opphørt sin egen mobiltelefonproduksjon etter dette.
(Kilde: Wikipedia)

Sony Ericsson:

Sony Ericsson Mobile Communications er et samforetak stiftet av det svenske selskapet Ericsson og det japanske selskapet Sony for å produsere mobiltelefoner.

Selskapet ble etablert i 2001, og begge de to eierselskapene har opphørt sin egen mobiltelefonproduksjon etter dette.
(Kilde: Wikipedia)

Sony Ericsson T610

(Foto: Sony Ericsson)
T610 markerte starten på oppgangen for Sony Ericsson. (Foto: Sony Ericsson)

Sony Ericsson K750i

K750i var neste store satsning, og var lenge den beste kameratelefonen på markedet. (Foto: Sony Ericsson)
K750i var neste store satsning, og var lenge den beste kameratelefonen på markedet. (Foto: Sony Ericsson)

Da Sony Ericsson viste frem selskapets nye telefoner i forrige uke, var det mange som måtte lese over pressemeldingen mer enn én gang. I over et halvt år har selskapet lekket informasjon til pressen om spektakulære funksjoner og andre nyheter som skulle komme.

Men den største overraskelsen på lanseringen var at det ikke var noen overraskelser i det hele tatt.

All-time-high
Sony Ericsson har blitt svært populære de siste årene, takket være at selskapet har vært tidlig ute med funksjoner som avanserte kamera og mp3-spiller i mobiltelefonene sine. I første kvartal i år steg selskapets markedsandel til 8,6 prosent av det globale markedet, som er det høyeste selskapet har oppnådd så langt siden fusjonen mellom mobildivisjonene i Sony og Ericsson.

I tillegg er det viktig å huske på at Sony Ericsson har en langt sterkere posisjon i hjemmemarkedene, som Norge og Sverige, som delvis kompenserer for svak posisjon i blant annet USA.

Men etter over ett år med jevn vekst kan glansdagene for Sony Ericsson nå være over. Om ikke selskapet lanserer telefoner som er mer teknologisk oppdatert med teknologi som EDGE og 3G i samme telefon, super-3G, GPS og Wi-Fi i flere av telefonene sine, vil kundene kanskje få nok og gå over til konkurrerende merker. Som for eksempel Nokia.

Følger Nokia
Nokia på sin side har gjort bot på gamle synder ved å være først ute med det nyeste i lengre tid nå. Selskapet er nå først ut med både super-3G, fem megapiksler og GPS i samme telefon, og den enorme etterspørselen selskapet opplever tyder på at dette faller i smak.

For mens Nokia har allerede har lansert tre telefoner med GPS har Sony Ericsson ingen. For Wi-Fi er tallene 12 til én i Nokias favør.

Problemet illustreres videre når vi ser på Sony Ericssons portefølje så langt i år. Selskapets nye kameraflaggskip, K810i, har ingen større forbedringer fra forgjengeren utenom mindre størrelse. Og det til tross for at Sony Ericsson har hatt nesten et helt år til disposisjon til å forbedre.

Mange vil påpeke at Sony Ericsson er i ferd med å gå på samme limpinnen som Nokia i sin tid gjorde, og som, ironisk nok, ga Sony Ericsson mulighet til å la frustrerte Nokia-kunder prøve telefonene deres.

Nokia mente nemlig at markedet slett ikke trengte annet enn skjermer med oppløsning på latterlige 128 x 128 punkter eller dedikerte musikktelefoner, mens Sony Ericsson nettopp tilbød høyoppløste skjermer og telefoner du kunne erstatte iPod-en med. Den feilen ser Nokia ut til å ta lærdom av.

Ikke alene
Og Nokia er ikke alene. Motorola opplever nå en stadig voksende krise etter at kundene ikke lar seg lokke av bare tynt design lenger men også stiller krav til funksjonalitet og innovasjon. Både Samsung og LG har også måttet konfrontere lignende utfordringer det siste året med varierende resultat.

Nå kan altså Sony Ericsson bli den neste. Selskapet har fått til mye det siste året og fortjent veksten det har hatt. Men vil den svensk-japanske giganten snu når de nå ser stupet? Eller velger selskapet å gå rett frem med bind for øynene, og dermed kopiere feilen til Nokia og andre?

Det er aldri klokt å hvile på sine laurbær.

Simen Johan Willgohs
Testredaktør, Amobil.no

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen