Extended Update Support for RHEL

Hver eneste gang man kjører inn en sikkerhetsoppdatering, bugfix eller andre kodesnutter på operativsystem og mellomvare, risikerer man i ytterste konsekvens å ødelegge kompatibiliteten med de applikasjonene som kjører på topp.

Den mest essensielle forskjellen på community-støtte og kommersiell bedriftsstøtte er at man har en mer formell garanti for hvordan systemet vil oppføre seg etter oppgraderinger. Det oppstår selvfølgelig kompatibilitetsproblemer på såkalt Enterprise Linux, men i langt mindre grad enn om man kjører en fritt tilgjengelig distro. 

Selve oppgraderingsjobben oppleves også vanligvis langt mindre komplisert på kommersiell Linux fordi leverandøren har gjort all testing på forhånd og pakket oppdateringen pent inn for enkel installasjon.

Red Hat kjører inn versjonsoppgraderinger hver 6. måned. Disse oppgraderingene kan i visse tilfeller føre til kompatibilitetskonflikter og er lite populære i driftsmiljøer der man predikerer stabilitet og forutsigbarhet fremfor funksjonalitet.

Som et følge av kunders ønsker utvider derfor Red Hat nå supporten på såkalte "dot releases". Tidsperioden settes i utgangspunktet til 18 måneder og dette er en ekstratjeneste for kunder med mer enn 100 RHEL-installasjoner. "Extended Update Support" medfører også en tilleggskostnad.

Meningen med dette er altså å la kundene kjøre driftsmiljøer som har blitt stabilisert noen måneder ekstra slik at man slipper å kvalifisere en ny "softwarestack" hvert eneste år. Selv om tjenesten nok koster noen betydelige slanter, er det helt legitimt å si at mange kunder faktisk vil spare tid og penger på dette.

(Kilde: The Register)

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen