Expert på bærtur?

Dagsrevyen på NRK hadde nylig et innslag som hevdet at en av tre mobiltelefoner må inn til reparasjon i løpet av det første året. Basert på tall fra reklamasjonsstatistikker fra de store elektrokjedene Expert og Elkjøp ble Nokia og Sony Ericsson framstilt som verstingene på markedet.

Nokia hadde en reklamasjonsrate på 16 prosent, noe som har vært i søkelyset tidligere. At én av fem telefoner må inn til reparasjon i løpet av det første året er i utgangspunktet ganske drastisk.

Den største overraskelsen var imidlertid statistikken over innleverte telefoner fra Sony Ericsson. Hele 52 prosent av telefonene fra den svensk-japanske produsenten skal nemlig bli reklamert på garantien i løpet av sitt første leveår, ifølge tallene fra Expert. Elkjøps statistikk viste det samme.

Disse tallene kommer mildt sagt overraskende på oss. Vi har rett og slett vanskelig for å tro at annenhver telefon fra Sony Ericsson ikke tåler normal bruk, slik det ble fremstilt på Dagsrevyen. Vi tok derfor kontakt med en oppgitt markedssjef for Sony Ericsson i Norge, som kunne informere oss om at deres egen statistikk viste at reklamasjonsraten var på mellom 5 og 10 prosent, og som også påpekte at selskapet aldri hadde greid å selge mobiltelefoner hvis tallene fra Expert skulle være riktige.

Vi tok videre kontakt med Spaceworld, som på sin side ikke hadde noen nøyaktige tall over reklamerte telefoner tilgjengelig, vi ble allikevel forsikret om at Sony Ericsson ikke på noen måte skilte seg negativt ut i forhold til telefoner fra andre produsenter, og at statistikken som ble framstillt på Dagsrevyen virket urimelig.

Også når vi ringte til Telefast, som er regnet som landets ledende leverandør av mobiltelefonprodukter, ble ble vi møtt med veldig stor skepsis til tallene fra Expert. Vi ble informert om at det var usedvanlig lite returer på Sony Ericssons telefoner i forhold til hvor mange som ble solgt. Reklamasjonsprosenten fra det svensk-japanske selskapet ble anslått til under ti prosent.

Den siste forhandleren vi tok kontakt med var Nordialog, som ikke helt uventet også stilte seg kritisk til den medieomtalte statistikken. Vi lyktes heller ikke her å få en nøyaktig statistikk over reklamerte telefoner fra Sony Ericsson, men vi ble forsikret om at det ikke var i nærheten av 52 prosent.

Etter å ha fått den samme skeptiske tilbakemeldingen fra tre av de store norske leverandørene av mobiltelefoner sitter vi igjen med et spørsmål vi veldig gjerne ville hatt svar på. Hva er årsaken til at to store kjeder som Expert og Elkjøp kan ende opp med tall som tilsier at en av de fem mest populære mobilprodusentene i verden feilproduserer halvparten av produktene sine?

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen