Intervju

Et møte med Philip Bloom

Utstyret brukt til å filme sesongavslutningen av
Utstyret brukt til å filme sesongavslutningen av "House".

Philip Bloom var i Norge, invitert av organisasjonen ”Digital Storytelling”, for å snakke om bruk av digitale speilreflekskameraer til profesjonelt filmopptak.

Les også Sesongavslutningen av House filmet med speilrefleks.

Torsdag kveld holdt han et foredrag i Oslo for profesjonelle og studenter. Folk kom helt fra Sverige og Danmark for å høre på ham. Selv tok han det ikke like høytidelig, og for første gang har jeg opplevd en foredragsholder som holdt på å sovne under sitt eget foredrag. Det var en liten glipp med ombytting av tabletter som gjorde det, men det er utrolig hva 4 doble espresso kan rette opp.

Store produksjoner med små kameraer
Når han ikke filmer, bruker han mye tid på foredrag og å fortelle filmfolk på alle nivåer om mulighetene (og begrensningene) som ligger i digitale speilreflekskameraer. Men akkurat nå bruker han mye tid med Lucas Films med å lage en film som heter ”Red Tails”. Der bruker de naturligvis også svære kameraoppsett, men de vil ha med et speilreflekskamera.

Philip Bloom sier at det er to grunner til dette. – Når vi må flytte oss, tar det meg 5 minutter å være ferdig flyttet og rigget, mens de andre trenger minst 20 minutter. Det gir en mobilitet og fleksibilitet de store studioene bare har kunnet drømme om. Noen ganger filmer vi også i svært trange rom, der det er umulig å komme til med de store kameraene. Det var dette som var situasjonen i House-episoden vi filmet.

Liten blant kjempene. Foto: philipbloom.net.
Liten blant kjempene. © philipbloom.net.
  • Hva er de største utfordringene med å bruke et speilreflekskamera i stedet for et dedikert videokamera?

Speilreflekskameraene er fortsatt først og fremst et stillbildekamera, og video-funksjonaliteten er ny. Ergonomien er ganske håpløs, codec-en er dårlig, fokusering er vanskelig, lukkeren er langt fra ideell (rolling shutter) og man sliter med aliasing og moiré. Håndteringen av lyden er også ganske håpløs. I utgangspunktet kan alt dette fikses fra produsentenes side, kanskje med unntak av det første.

  • Bortsett fra det du har nevnt, hva er styrkene til speilreflekskameraet?

Man har fantastiske muligheter til å filme i dårlig lys. Vi har testet dette, og med Canon EOS 1D Mk IV ble det ikke synlig støy før ved ISO 5000, mens med Nikon D3s kunne vi i hvert fall gå til ISO 10 000, og støyen vi da fikk så svært organisk og naturlig ut.

  • Men du filmer likevel med Canon?

Ja, Nikon har for dårlig codec (Motion Jpeg mot H.264 på Canon). Den har heller ikke full HD, og lukkeren fungerer for dårlig. Men i mørket er den helt suveren. Du kan filme på ISO 25 600 med gode resultater. Dette åpner helt nye muligheter.

  • EOS 5D Mark II manglet lenge 24 og 25 bilder pr sekund. Hva var problemet med det?

TV-selskapene kringkaster med 25 bilder pr. sekund. Derfor er det viktig å ha dette. Å nedskalere fra 30 gir ikke gode resultater. Ingen ser forskjell på 24 og 25 bilder, så 24 bps var ikke noe poeng for meg.

    Philip Bloom på plass med utstyret sitt. © philipbloom.net.
    Philip Bloom på plass med utstyret sitt. © philipbloom.net.
  • Vil vi se den dagen da all filming vil foregå med slike kameraer?

Nei, ikke over alt. De store studioene vil fortsette å bruke det store utstyret sitt, fordi dette er spesialbygd til deres behov. Men til trange rom, hyppige forflytninger og dårlig lys vil de bli brukt i stadig større grad. For amatører og små studioer vil det åpne muligheter de ikke har hatt før, i og med at prisnivået er så lavt, og disse vil kanskje bruke speilrefleks til det aller meste

Vi vil se en voldsom oppblomstring av unge talenter, nå som virkelig godt utstyr er tilgjengelig for så mange. Kvaliteten på sluttproduktet vil ikke lenger avhenge av utstyret, men av fotografen alene.

  • Hva vil komme av forbedringer framover?

Jeg håper jo at manglene jeg har påpekt vil bli utbedret. Men vi venter dedikerte videokameraer slik det Sony har annonsert, med APS-C bildebrikke og utskiftbar optikk. Det vil kunne gi fordelene til både speilreflekskameraene og til videokameraene. De blir nok vesentlig dyrere enn dagens speilreflekskameraer, men vil være det perfekte redskap i veldig mange sammenhenger.

  • Nå har vi snakket mye om å bruke disse kameraene i profesjonelt arbeid. Hva med amatørene og de som vil filme ferier og egne barn?

For mange vil problemet være fokusen. Men hvis du klarer deg slik den er i dag, vil dette for mange kunne erstatte et dedikert videokamera. På grunn av fokusen vil jeg nok anbefale Panasonic GH1. Det har en fantastisk videofunksjon, og den absolutt beste autofokusen på noe slikt kamera. Denne vil lett erstatte et vanlig videokamera, og gi deg langt bedre bildekvalitet.

Med det er tiden vår ute, og vi takker Philip Bloom for hans perspektiver på et felt innen videofilming som åpner helt nye muligheter for alle.

Hvis du vil vite mer om dette, og hva Philip Bloom ellers driver med, kan du besøke hjemmesiden hans. Den er full av nyttig informasjon, nyheter og tips.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen