Er produktforsikringene lovlige?

Svenske Konsumentverket, Forbrukerombudet i Sverige, mener produktforsikringene elektronikkbutikkene tilbyr kundene kan være ulovlige. De mener kunder betaler dyrt og ofte snytes for penger de skulle hatt.

Les også: Bør du ha mobilforsikring?

Fant flere mangler
Ifølge svenske E24 har svenske Forbrukerombudet undersøkt butikkenes rutiner og vilkår når de tilbyr kundene forsikringer på elektroniske produkter. De har flere alvorlige punkter som de nå setter fingeren på:

- Kundene tilbys forsikringene i en presset situasjon hvor selgere unngår å informere om 30 dagers åpent kjøp på forsikringen.

- Det kommer ikke klart frem hvem som står bak forsikringen.

- Kunden har krav på informasjon om både fordeler og ulemper ved forsikring, noe de ikke får.

- Det er uklart hva forsikringene egentlig dekker.

- Forsikringstaker skal maks bindes for ett år, men forsikringer selges for lengre tid enn dette uten tilhørende informasjon om bindingstid.

- Uklar verdi ved forsikring hvor kundene risikerer å stå igjen med et dårligere erstatningsprodukt.

- Ved totalskade opphører forsikringsavtalen og kundene har krav på refundering av utlegget for forsikring. Dette unngår flere butikker å betale.

- Generelle mangler ved både muntlig og skriftlig informasjon.

Kan være ulovlige
Svenske Forbrukerombudet mener flere av deres funn påviser brudd på både forsikringsavtaler og markedsloven. Om bransjen i Sverige selv ikke rydder opp vil saken eventuelt tas videre til Markedsdomstolen som vil kunne forby de produktforsikringene som i dag tilbys kundene.

- Forbrukere har rett til å kreve at bransjen følger de regler som fins. Vi forventer oss da at bransjen nå selv tar tark i dette og selv forandrer sine vilkår. Hvis ikke vil vi reagere, sier Gunnar Larsson, Forbrukerombud i Sverige, ifølge E24.


Her i Norge følger Forbrukerombudet nøye med på hva som skjer i Sverige, men de har ingen umiddelbare planer om å agere over for norske butikker som tilbyr lignende forsikringer. Derimot ber de kundene selv tenke nøye gjennom hva de takker ja til når de kjøper nye produkter.

- Vi har et nært samarbeid med Forbrukerombudene i hele Europa og følger nøye med på hva som skjer. Men det er noen år siden vi undersøkte produktforsikringer sist, så vi har ikke full oversikt over disse i dag. Sist vi undersøkte var det en rekke avtalepunkter som måtte forandres, men de vi først og fremst ser er at kundene bør tenke seg nøye om før de går med på slike avtaler, forteller Jo Torkel Gjedrem, seksjonssjef hos Forbrukerombudet, til Teknofil.

Vurder før du kjøper
Ifølge han er det største problemet ved slike forsikringer at de gjerne dukker opp plutselig på kundene mens de står i butikken og gjerne i en stresset situasjon. Da er det ikke alltid like enkelt å vurdere hvorvidt en slik forsikring egentlig er nødvendig.

- Forbrukere bør ta seg tid til å lese gjennom forsikringene og vurdere hvorvidt de egentlig er nødvendig. Som oftest er mye dekket allerede gjennom innbo- og reiseforsikringer og en har godt vern gjennom kjøpsloven mot mange problemer som kan oppstå. Disse forsikringene er i tillegg også ofte kostbare. En må da vurdere hvorvidt forsikringen er verdt prisen, påpeker Gjedrem.


Han kan se at ved kjøp av dyre mobiltelefoner kan en slik forsikring være god å ha. Spesielt om en er klumsete av person eller har barn i huset som har det med å ødelegge produkter en kjøper inn, men en må samtidig passe seg så en ikke betaler dyrt for å bli dobbeltforsikret. Lovligheten ved selve forsikringene er derimot Gjedrem forsiktig med å uttale seg om uten en grundigere undersøkelse i Norge, men selskapene som tilbyr forsikringer til norske kunder er de samme som benyttes i Sverige. Blant annet har Moderna Försäkringar avtale med Elkjøp både i Norge og Sverige mens Expert har samme ordning med Solid Försäkring. Dette er nettopp to av de selskapene svenske Forbrukerombudet nå har satt under lupen. Eljkjøp i Norge sier på sin side at de er nøye på å følge loven når de tilbyr sine kunder produktforsikring.

- Det er noen lokale forskjeller mellom Norge og Sverige, men forbrukerombudet her i landet hadde en lignende granskning for et par år siden. I den anledning utviklet vi nytt informasjonsmateriell i samarbeid med ombudet og gjorde noen justeringer på avtalene. Vi er nøye på at det vi tilbyr er i henhold til norsk lov, forteller informasjonssjef hos Elkjøp Åshild Indreshøvde.

Hun påpeker dessuten at Elkjøp praktiserer åpent kjøp i 30 dager både på produkter og forsikringer. Kunder kan dermed heve kjøpet av forsikring hos Elkjøp om de skulle angre på denne.

- Forsikringer står for rundt 2 prosent av alt salg, og kun en av femten kunder kjøper dette. Vi legger ikke press på salg av forsikringer, legger hun til.

- Vi har god informasjon
Også Knut Grimstad hos Euronics kan fortelle at de er nøye på hvem de selger forsikringer til. Etter flere negative medieoppslag rundt dårlige og dyre forsikringer er det tydelig at elkjedene er oppmerksomme på dette.

- Vårt standpunkt rundt dette er at det er viktig å kartlegge behovet hos hver enkelt kunde. Det er ikke alltid det i det helle tatt passer med en slik forsikring. Det skal for eksempel mye til for at et kjøleskap går i bakken, påpeker Grimstad til Teknofil. - Men samtidig er det en del mobile produkter hvor slik forsikring kan komme godt med. Her må en vurdere den enkeltes behov, legger han til.

Ifølge han gjør Euronics de det de kan for å informere kundene om fordeler og ulemper ved kjøp av slik forsikring. Kjeden har laget egne brosjyrer for hver produktkategori angående slike forsikringer som kundene kan lese før de bestemmer seg.

- Vi forsøker så godt vi kan å opplyse om dette. Det fins mange som er solid dekket gjennom andre forsikringer allerede, da må en veie opp egenandel på disse forsikringene opp mot prisen på ny for å se om det kan lønne seg, påpeker Grimstad.
'

Også Elkjøp og Expert mener de har god informasjon rundt disse forsikringene. Blant annet kan du lese om deres forsikringer på kjedenes nettsider.

Hva får du?
Produktforsikringer varierer i pris ettersom hva slags produkter du kjøper. De billigste kan koste rundt 500 i året og opp mot flere tusen. Generelt dekker slike forsikringer uhell som om du mister produktet i bakken, velter TV-en eller søler kaffe på datamaskinen. Produktene dekker også tyveri og skader ved brann og lynnedslag. Av disse er det rene uhell som ofte ikke dekkes av andre forsikringer. Egenandelen varierer noe mellom de forskjellige butikkene. Expert tar 100 kroner i egenandel mens hos andre er det ingen egenandel ifølge informasjonen på deres nettsider. Vel og merke opererer flere butikker med egne regler for dette på mobiltelefon. Det er også verdt å merke seg at kjedene opererer med forskjellige rutiner i forhold til reparasjon og om forsikringen fortsatt gjelder etter første skade. Forsikringene varierer også ettersom hva slags produkt du kjøper. Det er for eksempel andre regler for mobiltelefoner enn for datamaskiner.

Forbruker-rapporten utførte i mars en sjekk av de forskjellige butikkenes rutiner med produktforsikringer. De fant ut at mange butikker var svært restriktive til å selge med forsikring på billige produkter. Andre butikker var derimot til gjengjeld svært overivrige. Du kan lese hele deres undersøkelse her.



Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen