Guide

Er kampanjer lureri?

Daglig ser vi reklame for mobiltelefontilbud, der det ene tilbudet er mer fantastisk enn det andre. Det er ingen tvil om at mobiltelefonene ikke koster så lite som én krone å produsere, så hvordan kan forhandlerne presse prisene så langt ned?

I virkelighet ligger ikke omsetningen bare imellom deg og butikken. Telenor, NetCom og andre operatører betaler nemlig forhandlerne store pengesummer for å selge abonnementene sine. I realiteten er det operatøren som gir forhandleren mest penger som stikker av med kundene.

Når du kjøper en subsidiert mobil i butikken får du telefonen og et abonnement. Fordi operatøren tjener store penger på at du kjøper abonnementet, sponser de gjerne store deler av telefonen din.

Men det er tre ting du må være obs på: Bindingstiden på abonnementet, mobilens operatørlås og prisen på abonnementet du signerer en avtale på.

PS! Dette er en oppdatering av guiden fra 2005

 

Bindingstiden

Alternativ tekst mangler

Den viktigste grunnen til at subsidierte mobiltelefoner selges så billige, er bindingstiden. Denne sørger for at mobiloperatøren får en fast og stabil inntekt fra deg i opp til tolv måneder fra telefonen kjøpes hos forhandleren.

Dette skjer ved at du undertegner en kontrakt der du vedkjenner at du skal beholde abonnementet i tolv måneder fremover. På bedriftsabonnementer er det ofte 18 eller 24 måneder. Operatøren betaler gjerne butikken for å ha solgt deg en slik avtale.

Du kan også tegne en bindingstid som gir deg fratrekk på faktura istedenfor en billig mobil. Har du for eksempel Telenor Fri120 vil du spare 1500 kroner på mobilregningen din.

Nivået av fratrekk avhenger av hvilket abonnement vedkommende velger: kr. 500 (Fri 20), kr. 1000 (Fri60), kr. 1500 (Fri120). For FriFiks, allstar og K&K får du ikke fratrekk på faktura eller subsidiert telefon.

Hva har bindingstiden å si for deg?
I den perioden du har bindingstid må du betale den faste månedsavgiften. Du kan ikke kjøpe flere subsidierte mobiltelefoner på samme abonnement, og kan heller ikke utvide bindingstiden for å kjøpe en ny telefon før en viss periode har gått.

På private abonnementer hos Telenor og NetCom er denne perioden på 11 måneder. På bedriftsabonnementene er det 18 måneder hos NetCom og 15 måneder hos Telenor.

Dette vil si at du må betale full pris for en ny telefon dersom du mister eller ødelegger telefonen din mens du har bindingstid.

Fjerning av bindingstiden
Bindingstiden kan imidlertid fjernes mot et beløp, hvis du plutselig vil bytte abonnement. Telenor tar opp til 1400 kroner for å fjerne en bindingsavtale (FriTid), men beløpet varierer etter abonnementstype. NetCom tar 1500 kroner uansett hvilket privatabonnement du har.

For bedriftsabonnementet Telenor Bedrift koster det det 1200 kroner å fjerne en bindingstid, mens NetCom tar 1500 kroner på sitt Business Talk-abonnement.

Etter hvert som tiden går, synker denne prisen. Hos Telenor går for eksempel prisen på FriTid ned 100 kroner hver måned. Hos NetCom går det ned 375 kroner hvert kvartal uavhengig av abonnementstype. Bedriftsabonnementene er hod begge operatørene unntak, og prisen for å fjerne bindingstid går ikke ned med tiden.

 

Operatørlåsen

Alternativ tekst mangler

Det er ikke nok med at operatøren sikrer en kontrakt der du lover å betale for abonnementet i 12 måneder. Telefonen din låses også slik at du ikke kan bruke abonnement fra andre operatører. Operatørlåsen gjør at forhandleren får kjøpe telefonen billigere, noe som du også får igjen for i prisen på telefonen.

Hvis du prøver å sette inn et SIM-kort fra en annen operatør gir telefonen straks klar beskjed om at dette ikke er riktig SIM-kort. Det vil si at det er umulig å for eksempel bruke et Telenor-abonnement i en telefon som er operatørlåst til NetCom.

Fjerning av operatørlåsen
Å fjerne operatørlåsen kan være en billiger affære enn å fjerne bindingstiden. Hos Telenor koster det 600 kroner å fjerne en helt fersk operatørlås, mens hos NetCom betraktes det som oppsigelse av abonnement i samme slengen, og du må betale opp til 1500 kroner.

Dersom du tegnet en bindingstid på abonnementet ditt når du kjøpte telefonen, låser Telenor opp telefonen din gratis. Hos NetCom må du imidlertid fortsatt betale 1500 kroner for tjenesten.

Når det er over ett år siden du kjøpte telefonen, kan du fjerne operatørlåsen kostnadsfritt. Det skjer som regel ved å gå på operatørens nettsider og følge anvisningene.

Siden operatørlåsen er en sperre som ligger i selve telefonen sin, kan den også låses opp på andre måter. To norske firmaer som låser opp telefoner for deg er Unlock Shop og GSMTeknikk.

Uten begrensninger

Alternativ tekst mangler

Operatørene er ikke enige i om bindingstid og operatørlåser lønner seg. De fleste operatører tilbyr nemlig abonnementer uten muligheter for bindingstid, men som til gjengjeld er billige i bruk.

Telenor har for eksempel FriFiks, Djuice Allstar, Kort & Kontant og Djuice Cash. Mange slike abonnementer er nettbaserte. Det betyr at du får fakturaene direkte i nettbanken din, og at du tar kontakt med kundeservice via e-post dersom du trenger hjelp. Du har muligheten til å ringe også, men det koster 5 kroner i minuttet.

NetCom har SmartTalk og Kontant. Førstnevnte er nettbasert. Dermed får du fakturaene i nettbanken, og det koster 5 kroner dersom du trenger å ringe kundeservice. Også her kan du ta kontakt på e-post istedenfor.

Ellers finnes det en rekke kjente småoperatører som for eksempel Talkmore, Mobyson, OneCall, Nutel og Chess.

Hos Telepriser.no finner du fullstendig oversikt over abonnementspriser >>

Mobiltelefoner kan kjøpes uten bindingstid hos de fleste mobilforhandlere, og nettbutikker har store utvalg. Sjekk prisguiden for oversikt.

Vi snakket med Pål Barth som er daglig leder i Talkmore, en operatør som ikke har noen form for bindingstid.

- Vi mener at bindingstiden bare gjør det vanskelig for en kunde å skifte abonnement, noe som sikrer en fast betalende kunde kunstig lenge og får denne kunden til å se bort fra høye priser. Vi tilbyr ikke bindingstid, og derfor er vi avhengige av å ha fornøyde kunder hver eneste dag, sier Barth.

NetCom er ikke helt enig i påstanden.

- Det er viktig å se an bruksmønsteret, og hva kunden ønsker. Mange ønsker subsidierte telefoner, noe som tillater å betale over lang sikt.

Telenor tar heller ikke småoperatørenes abonnementer for god fisk.

- Hos oss er mobilsvar gratis, videosamtaler ut mai 2007 er gratis, og oppstartspakke med wap, mms, mobil-TV og mobilbackup første måned er også gratis, sier Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor.

Krokan poengterer også at de ikke har noen skjulte avgifter.

- Vi oppgir alltid totalpris i forbindelse med markedsføring av abonnementene, noe vi er pålagt å gjøre. Det inngår månedspris i bindingsperiode, innmeldingspris og prisen på telefonen, og det er dermed ingen skjulte kostnader for kundene, understreker Krokan.

 

Hva lønner seg?

Alternativ tekst mangler

Om du kjøper en mobiltelefon bundet til et abonnement du uansett skulle ha, er det liten tvil om at du sparer penger. Abonnementet betaler du intet annet enn vanlig pris for, og telefonen får du en hel del billigere.

Det finnes imidlertid billigere abonnementer enn gigantenes alternativer. Rent økonomisk vil det nesten alltid lønne seg å kjøpe en telefon til vanlig pris, for deretter å finne det billigste abonnementet. Du får en billig telefon, men betaler igjen for det etterhvert som tiden går.

Gigantene kan til gjengjeld ofte tilby bedre kundeservice og et større utvalg av tjenester enn de billigere selskapene. Det blir derfor en vurderingssak hva som lønner seg for akkurat deg.

Husk begrensningene
Om du velger å kjøpe en mobiltelefon med bindingstid, må du være klar over at du ofte sperrer deg selv fra å bruke andre SIM-kort og abonnement i telefonen din. Om du skulle ombestemme deg i løpet av bindingstiden, blir det dessuten en meget dyr affære å avslutte abonnementet.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen