Er Iphone et tapssluk?

Netcom nekter å kommentere salgstallene for Apple Iphone 3G, så hvor lukrativt det er å selge Iphone i Norge er uvisst. Andre steder i verden er imidlertid situasjonen kritisk. Asiatiske og oseanske operatører har nemlig gått på store økonomiske tap, som følge av subsidieringen av Iphone.
 
Akkurat det kommer ikke som en overraskelse på mobilanalytiker John Strand, som fortsatt hevder at han ikke har snakket med en eneste operatør som kan si at de tjener gode penger på å selge Iphone.
 
Taper millioner
Den australske operatøren Optus taper 44 millioner australske dollar – 202 millioner norske kroner – i bruttoinntekt for andre kvartal i år, og legger skylden på høy subsidiering av Iphone, ifølge The Sydney Morning Herald. Optus er – i motsetning til Netcom i Norge – ikke alene om å selge Iphone, ettersom operatørene Telstra og Vodafone gjør det samme.
 
Moderselskapet til Optus, singaporske Singtel, sliter også. De taper i overkant av 125 millioner norske kroner i bruttoinntekt, og igjen får Iphone skylden. Det samme gjelder operatører i Filippinene, India og New Zealand.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Skaffer nye kunder med Iphone
Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom, sier imidlertid at det er flere årsaker til at Iphone er et lønnsomt og bra produkt å kunne selge her til lands.
 
- Iphone 3G er veldig positivt for Netcom på flere måter. Av direkte konsekvenser er økt bruk av datatjenester og generelt høyere ARPU selvsagt positivt. I tillegg knytter vi til oss nye kunder vi kanskje ikke ville fått uten Iphone, sier Vederhus til Mobilen.no
 
- Samtidig er Iphone, som en multimediemaskin, i stand til å vise brukerne mulighetene som ligger i mobilitet på helt nye måter. Telefonen er vel så mye et surfebrett som en telefon, og muliggjør mobilt innhold på en enkel og brukervennlig måte. Slik har Iphone blitt en kanal for oss til å synliggjøre et bredt tjeneste- og mulighetsspekter, som kanskje ikke har kommet like godt til syne tidligere, legger han til.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom.

- Foretrukket partner
Vederhus antyder videre at Iphone har styrket deres posisjon på det norske markedet.
 
- Det er positivt for Netcom å bli knyttet opp til en så sterk merkevare som Apple Iphone. Det viser at vi er en sterk utfordrer i det norske markedet, og en foretrukket partner for andre, nyskapende produkt- og tjenesteleverandører, avslutter Vederhus.

- Dyrt produkt å forhandle
Apple krever at operatørene subsidierer en stor del av prisen på Iphone for sine kunder. Det betyr at de selv ikke sitter igjen med en like stor del av kaka. John Strand i Strand Consult tviler på at det er lønnsomt.
 
- De kalde kjensgjerninger viser at operatørene i hele verden ikke vinner markedsandeler, at Iphonen er et dyrt produkt å forhandle (høye subsidier og stort kickback til Apple). Antallet operatører som rapporterer om dårlig butikk på grunn av Iphone-salget er lang – faktisk kjenner jeg ikke til en eneste operatør som har fortalt at Iphone betyr at man får en bedre butikk, sier mobilanalytikeren til Mobilen.no

(Artikkelen fortsettes.)

Mobilanalytiker John Strand i Strand Consult.
 
Høyere inntjening per kunde?
Operatørene velger imidlertid å fokusere på at Iphone-brukere har en høyere ”average revenue per user” (ARPU) – gjennomsnittlig inntjening per bruker – sammenlignet med øvrige mobilkunder.
 
- Det er morsomt å se hvor mange operatører som snakker om at Iphone-brukerne benytter mer datatrafikk enn gjennomsnittet av deres kunder - det er naturlig i en stor kundemasse, at mange kunder bare bruker samtale og SMS. På den annen side, er det slik at Iphone-brukere får data til a ”flatrate”-pris og dermed betyr høy datatrafikk stigende inntekter, men stigende omkostninger til å bygge kapasitet i nettverkene, sier Strand.
 
- Hvis man har en restaurant hvor folk kan spise så mye de vil for 200 kroner, så er man neppe glad for de som spiser 30 prosent mer enn gjennomsnittet, forklarer Strand.
 
Én prosent av markedet
Strand sier videre at han synes Iphone er en flott telefon, men at det er et nisjeprodukt. Hvis en operatør tror at de kan drive god butikk med full fokus på et nisjeprodukt, må de tro om igjen, ifølge Strand.
 
- Det er slik at Iphone utgjør cirka én prosent av det globale terminalmarkedet, og hvis man som operatør flytter sitt management-fokus og sin markedsfokus over på et produkt som utgjør én prosent av markedet, så glemmer man de 99 % av markedet som står for den inntektsstrømmen operatøren lever av hver dag, sier Strand.
 
- Netcom lever ikke av de få Iphone-brukere de har, men av de mange andre mobilkunder som bruker telefonen sin hver dag, legger han til.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Iphone i andre nett
Med Netcom som den eneste offisielle operatøren som fører Iphone i Norge, betaler de subsidiering og kickback til Apple i dyre dommer. Likevel er det en kjent sak at tusenvis av nordmenn velger å bryte avtalen med Netcom, og bruke Iphone i nettene til andre operatører.
 
- At operatørene har falt for Iphone er der ingen tvil om, og det er ingen tvil om at det er mange operatører der har fått mye omtale på grunn av Iphonen. På den annen side kan man spørre om hvem som har den beste ”Iphone-butikken” – den operatøren som er offisiell distributør av Iphone, eller de som bare selger trafikk til Iphones som er låst opp og som blir benyttet på et annet nettverk? Spør Strand.
 
 – En ting er sikkert, og det er at Telenor, Network Norway etc. ikke gir subsidier til de telefonene som er låst opp og som benyttes i deres nettverk – det er god butikk, avslutter Strand.
 

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen